بازاریابی در اینستاگرام میتواند واقعاً سخت باشد (اگر بخواهیم کمترین حد رو بگیم). این پلتفرم تبدیل به یکی از موثرترین شبکههای اجتماعی برای کسبوکارهای کوچک شده، با این حال، یکی از سختترین مسیرها برای رشد هم هست.
بسیاری از “ترفندهای رشد در اینستاگرام” دیگر قدیمی شده، غیرواقعی هستند و گاهی اوقات فقط یه مشت حرفهای بیمفهوم به حساب میان. در این مقاله، ما به شما توضیح میدهیم که چطور میتونید یک استراتژی بازاریابی در اینستاگرام بسازید که واقعاً جواب بده و چند تا نکته کاربردی که سازندگان و کسبوکارهای موفق در این پلتفرم ازشون پیروی میکنن (و شما هم میتونید ازشون استفاده کنید).
بیا شروع کنیم!
چگونه استراتژی اینستاگرام خود را در ۵ گام بسازید
قبل از شروع، ضروری است که بدانید گامهای زیر به عنوان یک راهنمای عالی عمل میکنند، اما دستورات ثابتی نیستند. آنها را طوری که با شرایط، اهداف و محدودیتهای شما هماهنگ باشد، تنظیم کنید. گام های زیر را هر طور که برای شما ممکن است، پیادهسازی کنید:
گام ۱: تعیین اهداف برای بازاریابی اینستاگرام خود
پایهگذار استراتژی بازاریابی اینستاگرام، اهداف آن است. کار کردن بدون تعیین اهداف، مانند رانندگی با چشمبند است. چگونه میتوانید گامهایی که باید بردارید را مشخص کنید اگر نمیدانید چه چیزی میخواهید به دست آورید؟
این گام نباید ترسناک و وقتگیر باشد. احتمالاً شما از قبل اهداف بزرگتر کسبوکار و شاخصهای کلیدی عملکرد بازاریابی خود را تعیین کردهاید، استراتژی اینستاگرام خود را با آنها هماهنگ کنید. اگر قبلاً اهداف بازاریابی رسانههای اجتماعی را مشخص کردهاید، این حتی بهتر است!
برای مثال، اگر هدف کسبوکار شما افزایش جذب مشتری است، استراتژی محتوای اینستاگرام شما باید به جذب بیشتر خریداران به وبسایت کمک کند. اما اگر هدف کسبوکار شما افزایش آگاهی از برند است، استراتژی اینستاگرام شما باید معرفی شرکت و محصولات یا خدمات شما به دنیا باشد.
هدف شما تعیینکننده این است که چه محتوایی را در اینستاگرام ارسال کنید. اگر به مثال بالا ادامه دهیم، شما بیشتر محتوای مرتبط با مطالعههای موردی برای اهداف جذب مشتری منتشر خواهید کرد. برعکس، اگر هدف شما آگاهی از برند است، بیشتر در مورد نحوه عملکرد شرکت و کارهایی که انجام میدهد، خواهید نوشت.
برند لباس امیری (AMIRI) نمونه عالی از تعیین اهداف واضح در بازاریابی اینستاگرام است. میتوانید تمرکز آنها بر ساخت یک جامعه را در هر پستی که در فیدشان منتشر میکنند، مشاهده کنید.
چند هدف باید تعیین کنید؟
بهتر است که تنها یک هدف اصلی تعیین کنید و شاید دو یا سه هدف اضافی دیگر نیز برای خود در نظر بگیرید. اما اهداف دوم و سوم شما باید در هماهنگی با هدف اصلی شما کار کنند. فرض کنید اولویت اول شما آگاهی از برند است. در این صورت، هدف دوم شما باید افزایش تعداد دنبالکنندگان اینستاگرام باشد ، نه افزایش فروش. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر و تخصصی تر در این زمینه به مقاله ما با عنوان افزایش فالوور با فالو آنفالو مراجعه کنید. هدف اول در خدمت هدف اصلی است در حالی که هدف دوم تمرکز شما را از آن منحرف میکند.
همچنین بهتر است اهداف مبهم را به اهداف خاص تبدیل کنید. بنابراین، “رشد در اینستاگرام” تبدیل به “افزایش دنبالکنندگان اینستاگرام من به میزان ۴۰ درصد در این فصل” میشود. اهداف خاص دارای دادهها و مهلت مشخص هستند. هرچه هدف شما واضحتر باشد، چشمانداز شما برای آنچه که میخواهید از تلاشهای بازاریابی اینستاگرام خود به دست آورید، روشنتر خواهد بود. شاخصهای کلیدی عملکرد همچنین به شما کمک میکنند تا درک کنید کدام معیارهای رسانههای اجتماعی را برای ارزیابی پیشرفت خود پیگیری کنید.
گام ۲: ایجاد (یا بررسی مجدد) پروفایل اینستاگرام خود
چرا بیو اینستاگرام یک گام حیاتی در استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما است؟
این اولین چیزی است که وقتی کسی وارد پروفایل شما میشود، مشاهده میکند. استراتژی اینستاگرام شما کار نخواهد کرد اگر کسی محتوای شما را دوست داشته باشد ولی نتواند مفهوم اصلی آنچه شما انجام میدهید (و اینکه چگونه میتواند بیشتر در مورد آن یاد بگیرد) را از بیو اینستاگرام شما دریافت کند.
پیشنهاد مطالعه : چگونه فالوورهای اینستاگرام را به یک پروفایل دیگر منتقل کنیم؟
و این اهمیت ندارد که شما یک مبتدی هستید یا کسی که مدتی است در اینستاگرام است. همه باید هر از گاهی پروفایل اینستاگرام خود را بروز کنند. در اینجا پنج سوال وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهید:
1. آیا شما نوع صحیح حساب اینستاگرام را دارید؟
حساب اینستاگرام خالق (creator) برای خالقها است (شما برچسبی زیر پروفایلتان خواهید داشت تا دستهبندی کنید که چه کاری انجام میدهید). از طرف دیگر، حساب کسبوکار اینستاگرام برای برندها مناسب است (شما دکمه اقدام به عمل مانند “خرید حالا” برای فروش محصولات خود خواهید داشت).
2. آیا عکس پروفایل اینستاگرام شما با کیفیت بالا است؟
اگر شما یک خالق (creator) هستید، عکس پروفایل (تغییر عکس پروفایل) باید از خودتان باشد. اگر شما یک برند هستید، تصویر باید لوگوی شما باشد.
3. آیا بیو اینستاگرام شما به وضوح نشان میدهد که شما کی هستید و چه کاری انجام میدهید؟
هر کسی که به پروفایل شما میآید نباید در مورد آنچه که دقیقاً ارائه میدهید، سوالی داشته باشد. فراموش نکنید که کلمات کلیدی واضح مرتبط با کسبوکار خود را در اینجا قرار دهید.
4. آیا نام کاربری شما به راحتی قابل جستجو است؟
نامهای کاربری اینستاگرام جایی برای نمایش ابتکار عمل نیستند. از نام خودتان یا نام کسبوکار خود استفاده کنید تا پروفایل اینستاگرام شما به راحتی قابل کشف باشد. اما اگر شما یک نام مستعار در تمام حسابهای رسانه اجتماعی خود استفاده کردهاید، از همان نام در اینستاگرام هم استفاده کنید. نکته کلیدی این است که نامهای کاربری خود را یکسان نگه دارید تا گوگل شما را تایید کند و افراد بتوانند شما را پیدا کنند. اگر ممکن است، باید از کلمات کلیدی گسترده و مرتبط با حوزه خود در نام کاربری اینستاگرام استفاده کنید. آنها در بالای نتایج جستجو ظاهر میشوند.
5. آیا لینکی در بیو اینستاگرام اضافه کردهاید که افراد بتوانند اطلاعات بیشتری درباره شما کسب کنند؟
این ویژگی یک موهبت است زیرا به هر کسی که به پروفایل شما وارد میشود این امکان را میدهد که اطلاعات بیشتری درباره شما اطلاعات کسب کند. اینستاگرام اکنون اجازه میدهد چندین لینک را در بیو خود اضافه کنید، اما این کار میتواند شلوغ و بینظم به نظر برسد. ابزارهای زیادی برای لینک در بیو موجود هستند که به شما کمک میکنند لینکهای خود را یکپارچه کنید و آنها را در یک صفحه نمایش دهید.
اشکان شادکامی نمونهای عالی از نحوه رعایت دقیق موارد بالا در پروفایل اینستاگرام است. او یک حساب خالق دارد که نمونه کار های خود، موضوعات پستهایی که منتشر میکند، و یک لینک کلی برای ویدیو های یوتیوبش را برجسته میکند.
علاوه بر پنج نکته اصلی، سعی کنید بیو اینستاگرام شما به نفع اهداف استراتژی اینستاگرام شما که در گام اول تعیین کردید، عمل کند.
برای مثال، اگر هدف شما جذب مشترکین بیشتر ایمیل برای خبرنامه شما است، یک منبع رایگان ارائه دهید، بنویسید “منبع رایگان [نام منبع] در بیو! ” و از بازدیدکننده پروفایل بخواهید که آیا مایل به اشتراکگذاری ایمیل خود و ثبتنام برای دریافت منبع رایگان هستند یا خیر.
به این ترتیب، بیو اینستاگرام شما به طور مستقیم در خدمت جذب بیشتر ایمیل مخاطبان هدف شما خواهد بود.
گام ۳: مخاطب هدف خود را تعریف کنید
تمام چیزی که شما در اینستاگرام ایجاد میکنید باید با مخاطب هدف ایدهآل شما در ذهن باشد. مخاطب هدف شما باید با خریداران موجود شما هماهنگی داشته باشد. این افراد کسانی هستند که دوست دارند از شما خرید کنند و شما میخواهید به مخاطبان بیشتری مانند آنها در اینستاگرام دسترسی پیدا کنید.
اگر مدتی است که در اینستاگرام پست میگذارید، به تحلیل حساب کاربری خود بروید و یک تفکیک دقیق از جمعیتشناسی افرادی که از طریق محتوای شما به آنها دسترسی پیدا کردهاید، دریافت خواهید کرد. تحلیلهای اینستاگرام به شما کمک میکنند تا مکانها، رنجهای سنی و جنسیتها را که از طریق پستهای شما به آنها دسترسی پیدا کردهاید، مشاهده کنید.
شما همچنین میتوانید تجزیه و تحلیلی از نحوه عملکرد پستهای خود و میزان engagement (تعامل) که روی هر نوع پست دریافت میکنید مشاهده کنید.
با این حال، تجزیه و تحلیلی از جمعیتشناسی مخاطبان در پستهای فردی وجود ندارد.
اگر پستهای موجود شما به مخاطب هدف ایدهآل شما دسترسی پیدا میکنند، عالی است! شما باید روی افزایش ریچ اینستاگرام خود کار کنید، اما این یک مشکل ساده برای حل کردن است وقتی که یک استراتژی بازاریابی اینستاگرام محکم دارید.
اما اگر مخاطب هدف شما با مشتریان بالقوه شما هماهنگی ندارد، باید محتوای اینستاگرام خود را اصلاح کنید. شما باید بیشتر محتوایی که مخاطب هدف ایدهآل شما به آن نیاز دارد، منتشر کنید. این ممکن است به این معنی باشد که تعدادی از دنبالکنندگان غیر مرتبط اینستاگرام خود را از دست بدهید، اما این برای بلندمدت چیز خوبی است زیرا شما تنها میخواهید مخاطب هدف خود شما را دنبال کند.
فرض کنید شما استراتژی محتوای اینستاگرام خود را برای مخاطب هدف خود بازبینی میکنید یا از ابتدا شروع میکنید. در این صورت، باید کاربران اینستاگرام را پیدا کنید که صفحه اینستاگرام شما (و به طور غیرمستقیم، محصولات یا خدمات شما) برای آنها مفید خواهد بود. در اینجا چهار سوال وجود دارد که میتوانند به شما کمک کنند تا مخاطب هدف خود را شناسایی کنید:
- مخاطب هدف شما از نظر جمعیتشناسی چگونه به نظر میرسد؟ آنها کجا زندگی میکنند و رنج سنی آنها چیست؟
- آنها وقتی در اینستاگرام میگردند، چه چیزی میخواهند؟ آیا به دنبال اطلاعات و سرگرمی هستند یا آموزش؟
- آنها با مصرف محتوای شما (یا استفاده از محصولات یا خدمات شما) چه کاری میخواهند انجام دهند؟
- چند سوال و مشکل رایج دارند؟ چگونه میتوانید به حل این مشکلات کمک کنید؟
پاسخ دادن به این سوالات به شما کمک میکند تا یک شخصیت بسازید که نمایانگر مخاطب هدف ایدهآل شما باشد. هر قطعه محتوایی که برای اینستاگرام ایجاد میکنید باید برای این شخص باشد. آنها را هنگام ایدهپردازی برای پستهای اینستاگرام و دنبال کردن بقیه مراحل اجرای استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود در ذهن داشته باشید.
گام ۴: ایجاد تقویم محتوای اینستاگرام
الگوریتم اینستاگرام از ثبات حمایت میکند مانند اینکه یک شناگر تازهکار از یک قایق نجات حمایت کند. شما باید یک استراتژی رسانههای اجتماعی طراحی کنید که به شما این امکان را بدهد که به طور منظم در اینستاگرام پست بگذارید. یک تقویم محتوا در اینجا کمک بزرگی میکند زیرا شما محتوای خود را از پیش برنامهریزی میکنید (برخلاف اینکه هر روز سر خود را بخارانید و ایده پست پیدا کنید).
یک تقویم محتوای اینستاگرام باید به سه سوال پاسخ دهد:
1. چند وقت یکبار محتوای خود را در اینستاگرام منتشر میکنید؟
چند وقت یک بار در اینستاگرام پست بگذاریم؟ طبق گفته آدام موسری (رئیس اینستاگرام)، فرکانس ایدهآل انتشار پستها در اینستاگرام، ارسال یک یا دو استوری اینستاگرام به طور روزانه و چند پست در فید (شامل کاروسلها، ریلزها و تصاویر تک فید) به طور هفتگی است.
اما شما همانطور که خودتان هستید عمل کنید! ظرفیت هر فرد متفاوت است؛ نمیتوان یک قانون واحد برای فرکانس ایدهآل تعیین کرد. ثبات مهمتر از شدت است. اگر در ابتدا تنها میتوانید یک پست در فید هر هفته منتشر کنید، همین کار را انجام دهید. به تدریج و هنگامی که توانایی ایجاد محتوای اینستاگرام را تقویت کردید، میتوانید مقدار پستها را افزایش دهید و به این واسطه مقدار ریچ شما نیز افزایش پیدا میکند.
برای اطلاعات و آموزش در زمینه افزایش مقدار ریچ میتوانید به مقاله ما با عنوان ” چگونه ریچ اینستاگرام خود را افزایش دهیم ” مراجعه کنید.
۲. چه نوع پستهایی را در اینستاگرام منتشر میکنید؟
در پستهای فید سه گزینه وجود دارد، کاروسلها، ریلزها و تصاویر تک. پستی را منتشر کنید که بیشتر با مخاطب شما همخوانی دارد. تحلیلهای خود را بررسی کنید و یک الگو پیدا کنید، کدام نوع پستها برای شما بهتر عمل میکنند؟
برای مثال، ممکن است متوجه شوید که پستهای آموزشی شما در فرم کاروسل بهترین عملکرد را دارند و محتوای اطلاعات و سرگرمی شما برای ریلزهای اینستاگرام مناسبتر است.
۳. چه زمانی پستهای خود را در اینستاگرام منتشر میکنید؟
بر اساس تجزیه و تحلیل از پنج میلیون پست اینستاگرام، بهترین زمان برای ارسال پست در اینستاگرام بین ساعت 8 صبح تا 12 ظهر در روزهای هفته است.
اما هیچ زمان جهانی برای ارسال پست در اینستاگرام (یا هر پلتفرم رسانه اجتماعی دیگری) وجود ندارد.
اینها تنها زمانهایی هستند که میتوانند به شما کمک کنند تا نرخ تعامل خود را افزایش دهید.
آخرین چیزی که میخواهید انجام دهید این است که محتوای اینستاگرام خود را از پیش آماده کنید و سپس به صورت دستی آن را پست کنید. این کار هدف ایجاد یک تقویم محتوا را از بین میبرد.
چقدر باید تقویم محتوای خود را از پیش آماده کنید؟
اینستاگرام اغلب روندهای لحظهای دارد که شما میتوانید از آنها استفاده کنید و محتوای خود را مطابق با آنها بسازید. این روندها هم دسترسپذیری خوبی دارند، بنابراین شما هم باید از آنها بهره ببرید. با این حال، تنها بر اساس انگیزه و روندهای اینستاگرام تکیه کردن یک استراتژی غیرقابل اعتماد است. من توصیه میکنم که یک تا دو هفته از محتوای خود را از پیش برنامهریزی کنید و پستهای ترندی بیشتری بسازید، بسته به ظرفیت شما.
برخی از فرمتهای محتوای اینستاگرام نیز نیاز دارند که شما در لحظه بیشتر از سایر فرمتها عمل کنید. برای مثال، شما میتوانید به راحتی کاروسلهای اینستاگرام را از پیش برنامهریزی کنید. اما استوریهای اینستاگرام کمی غیررسمیتر هستند و ویژگیهای زیادی دارند که شما میتوانید در لحظه از آنها استفاده کنید (مانند سوال و جواب، نظرسنجی یا لینکدهی).
گام ۵: استراتژی خود را بر اساس آنالیز عملکرد و بازخورد فالوورها تغییر دهید
انتشار تمامی پستها و هیچ گونه بازتابی میتواند باعث ضعیف شدن عملکرد شما شود. هرچقدر که وسوسهانگیز باشد که پست بگذارید، بسیار مهم است که زمانی را برای بررسی تجزیه و تحلیلهای اینستاگرام خود اختصاص دهید و بفهمید که پستهای شما چگونه عمل کردهاند.
برای مثال، اگر مشاهده کنید که یکی از استوریهای اینستاگرام شما دو برابر معمول بازدید داشته است، میتوانید دلیل آن را بررسی کنید. آیا استوری با رنگهای جذاب ساخته شده بود؟ آیا ظاهری زیبا داشت؟ آیا از استیکرهای تعامل استفاده کرده بود که باعث افزایش دسترسی بیشتر شده بود؟ آیا دارای CTA (فراخوان برای اقدام) بود که باعث شد تعداد زیادی از فالوورها پاسخ دهند؟
این بینشها به شما کمک میکند که استراتژی اینستاگرام خود را تنظیم کنید و محتوای بیشتری بسازید که با مخاطبان شما ارتباط برقرار کند. اما بررسی عملکرد خود کار آسانی نیست. پس از بررسی معیارهای رسانههای اجتماعی، باید چه کاری انجام دهید؟ به سوالات زیر پاسخ دهید:
- پستهای پرفروش شما کدامها بودند؟
- چه نوع محتوایی بیشترین نرخ تعامل را داشت؟
- آن پستها چه ویژگیهای مشترکی داشتند؟
برای مثال، ممکن است موضوعی باشد که مخاطبان شما به کمک نیاز دارند. یا ممکن است حاوی یک انسان واقعی بوده باشد که فالوورها آن را دوست داشتند. - پستهای ترند و تبلیغات اینستاگرام (اگر اعمال شده باشد) چگونه عمل کردهاند در مقایسه با محتوای برنامهریزیشده؟چرا فکر میکنید این تفاوت وجود داشت؟
- کدام پستهای اینستاگرام بیشترین لایک، کامنت، ذخیره یا اشتراکگذاری را داشتند؟ آنها چه ویژگی مشترکی داشتند؟
- آیا شما به مخاطب هدف خود دسترسی پیدا میکنید؟
- شما چقدر به رسیدن به هدف استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود نزدیک یا دور هستید؟
و دادهها به تنهایی کافی نیستند. شما نیاز به بازخورد کیفی نیز دارید. همه پلتفرمهای اجتماعی یک خیابان دو طرفه هستند. نظرات و پیامهای مستقیم (دایرکت) فالوورها را بخوانید. از آنها بپرسید که دوست دارند چه چیزی از شما بشنوند و چه چیزی را در محتوای اینستاگرام شما دوست ندارند.
بسیار راحت است که فکر کنید کار تمام شده است وقتی که تقویم محتوا را رعایت میکنید. اما رشد در گوش دادن به مخاطب و تنظیم استراتژی شما بر اساس آن است.
۷ نکته کاربردی برای بازاریابی اینستاگرام که باید به استراتژی خود اضافه کنید
مراحل فوق به شما کمک میکنند تا اصول اولیه را درست انجام دهید. اما زمانی که آماده شدید، باید فراتر از اصول پیش بروید و کارهای بیشتری انجام دهید تا در اینستاگرام رشد کنید. در اینجا هفت کاری که حرفهایها انجام میدهند و شما باید به استراتژی اینستاگرام خود اضافه کنید آورده شده است:
شماره ۱: از Instagram Live، Instagram Stories، و Instagram Broadcast برای تعامل با فالوورها استفاده کنید
یک چیز این است که فالوور جدید جذب کنید. چیز دیگری است که آنها را نگه دارید. خوشبختانه، اینستاگرام ویژگیهای زیادی دارد که به شما کمک میکند مخاطبان خود را درگیر نگه دارید.
Instagram Live:
لایو اینستاگرام یک راه آسان برای ارتباط با مخاطبان شما به صورت لحظهای است. یک موضوع را برای صحبت انتخاب کنید و فالوورهای خود را چندین بار قبل از شروع لایو از آن مطلع کنید. به سوالات آنها پاسخ دهید، محتوای منحصربهفرد ارائه دهید و ارتباط عمیقتری با فالوورهای خود برقرار کنید.
شما میتوانید محتوای Instagram Live خود را ذخیره کرده و آن را برای استفاده مجدد به Instagram Reels تبدیل کنید.
Instagram Stories:
Instagram Stories دارای ویژگیهای تعامل زیادی هستند که میتوانید از آنها برای درک بهتر مخاطبان خود استفاده کنید. میتوانید به سوالات آنها از طریق Q&A پاسخ دهید، لینک اضافه کنید، از فالوورها بخواهید که شمارا به استوری خود اضافه کنند (با استفاده از ویژگی “add yours“)، آنها را در یک آزمون شرکت دهید، شمارش معکوس راهاندازی کنید، نظرسنجی برگزار کنید و خیلی چیزهای دیگر.
یک نکته اضافی این است که بهترین استوریهای عملکردی خود را به Highlights تبدیل کنید. به عنوان مثال، اگر در مورد یک موضوع سوالات زیادی دریافت میکنید، یک سری استوری ایجاد کنید تا به آنها پاسخ دهید و سپس آنها را به هایلایتهایی تبدیل کنید که همیشه در پروفایل شما حضور دارند.
یک مثال عالی: برندهای تکنولوژی دارای Instagram Story Highlights برای همه محصولات جدید خودشان هستند که توضیح میدهد هر محصول چه کاری انجام میدهد و مزایای آن چیست؟ هر کسی که به پروفایل آنها وارد شود، تمام اطلاعاتی که نیاز دارد در دسترس خواهد بود.
Instagram Broadcast:
کانال Instagram Broadcast مانند یک چت گروهی یک به چند با فالوورهای شماست. میتوانید از آن برای به اشتراک گذاشتن محتوای جدیدی که به فید آنها نرسیده است، برگزاری Q&A جامعه، به اشتراک گذاشتن بهروزرسانیهای مهم و انتشار محتوای انحصاری پشتصحنه استفاده کنید.
حسن بابا، آهنگساز ایرانی، از کانال Instagram Broadcast خود برای به اشتراک گذاشتن وضعیت ساخت موزیک های اخیر خود، و حتی اشتراک گذاشتن برخی اطلاعات ساده از زندگی خود استفاده میکند.
یک استراتژی عالی بازاریابی در شبکههای اجتماعی شامل روشهایی است که نه تنها فالوورهای جدید جذب کند، بلکه جامعه موجود شما را نیز تقویت کند. به دنبال روشهای بیشتر و بیشتری باشید تا ارتباط خود را با کسانی که انتخاب کردهاند شما را دنبال کنند و با شما درگیر شوند، عمیقتر کنید.
شماره ۲: محتوای برتر اینستاگرام خود را دوباره استفاده کنید، مجدداً پست کنید، پین کنید و تبلیغ کنید
ایجاد محتوا و به دست آوردن دیده شدن برای محتوای شما کار سختی است. شما میخواهید مطمئن شوید که بیشترین بهره را از هر قطعه محتوایی که ایجاد میکنید ببرید. و اینجا یک راز است: اگر بعد از مدتی از پست کردن محتوای اصلی، محتوای اینستاگرام خود را مجدداً پست کنید، هیچکس مشکلی ندارد. این روش کار میکند زیرا:
- احتمالاً فالوورهای جدیدی به دست آوردهاید که قبلاً آن را ندیدهاند
- فالوورهای قدیمی به یادآوری محتوای پست قدیمی نیاز داشتند
- فالوورهای قدیمی فراموش کردهاند که پست قبلاً وجود داشته است
محتوای پربازده خود را از شش ماه گذشته بررسی کرده و یک ویدیو یا کاروسل را همانطور که هست مجدداً پست کنید (مگر اینکه مخاطب اینستاگرام شما تغییر کرده باشد). قول میدهم که هیچکس متوجه نخواهد شد. حتی اگر متوجه شوند، فقط یادشان خواهد افتاد که پست چقدر خوب بوده و خوشحال میشوند که دوباره آن را دیدهاند.
پستهای پین شده برای فید اینستاگرام همانند هایلایتها برای استوریهای اینستاگرام هستند (اما به دلیل شبکه پستهای اینستاگرام، پستهای پین شده محدود به سه پست میشوند). پستهای پربازده و یک پست معرفی را پین کنید تا اولین چیزی باشد که فالوورهای جدید شما هنگام بازدید از پروفایل شما میبینند.
در نهایت، شما میتوانید از پستهای پربازده خود با استفاده از آنها به عنوان تبلیغات اینستاگرام بهرهبرداری کنید. تقویت یک پست اینستاگرام نسبت به اجرای یک کمپین تبلیغاتی کامل اینستاگرام بسیار راحتتر است.
تقویت یک پست میتواند به شما کمک کند تا به مخاطب بیشتری در اینستاگرام دست پیدا کنید و فالوورهای جدید جذب کنید.
شماره ۳: به سوالات در کامنتها از طریق Instagram Reels پاسخ دهید
شما اکنون میتوانید به هر کامنت در یک Instagram Reel با یک Reel جدید پاسخ دهید. نحوه انجام این کار به شرح زیر است:
1. روی گزینه “پاسخ” در کامنتی که میخواهید به آن پاسخ دهید، ضربه بزنید.
2. آیکون دوربین در سمت چپ را انتخاب کنید.
3. Reel خود را بسازید و منتشر کنید.
با وجود اینکه از سال 2021 در دسترس است، این ویژگی کمتر استفاده میشود. پاسخ دادن با یک Reel به یکی از کامنتهای شما مزایای زیادی دارد:
- محتوای اینستاگرام شما را تعاملیتر میکند
- به شما کمک میکند تا به سوالات رایج مخاطبان به طور مقیاسپذیر پاسخ دهید
- به شما این امکان را میدهد که بدون نیاز به جستجو برای ایدهها، محتوای بیشتری برای اینستاگرام تولید کنید
- باعث میشود فالوورهای شما احساس ارزشمندی کنند زیرا شما به کامنتهایشان با یک پست اختصاصی پاسخ میدهید
بار بعد که سوال رایجی در یکی از Instagram Reels شما دریافت کردید، آن را با یک ویدیو دیگر پاسخ دهید.
شماره ۴: محتوای انحصاری برای مشترکین اینستاگرام خود بسازید
اینستاگرام به شما این امکان را میدهد که محتوای انحصاری فقط برای مشترکین از طریق اشتراکهای اینستاگرام ایجاد کنید. اگر یکی از اهداف شما (که در مرحله اول تعیین کردهاید) کسب درآمد از طریق محتوای اینستاگرام است، اشتراکها قطعاً باید بخشی از استراتژی اینستاگرام شما باشند.
تاج بنفش نشانه محتوای اشتراکی در این پلتفرم است.
مشترکین خود را با محتوای انحصاری که فقط برای مشترکان پرداختی در دسترس است تشویق کنید و اطمینان حاصل کنید که با اشتراک خود ارزش ارائه میدهید.
روی حداکثر کردن این درآمد تمرکز کنید و از اشتراکها برای ارتباط عمیقتر با مخاطب هدف خود استفاده کنید.
شماره ۵: با یک اینفلوئنسر اینستاگرامی همکاری کنید تا دسترسی خود را افزایش دهید
بازاریابی با اینفلوئنسرها روش عالی برای افزایش دسترسی شما در اینستاگرام و دسترسی به مخاطب جدید است. ابتدا یک اینفلوئنسر اینستاگرامی در حوزه خود پیدا کنید و شروع به همکاری برای تولید محتوا کنید.
برای مثال، پژمان جمشیدی با شهر فرش، برای افزایش آگاهی از برند در مورد محصولات آنها همکاری کرد.
پژمان جمشیدی نشان داد که چگونه از محصولات استفاده میکند، چرا آنها را دوست دارد و مخاطبان خود را تشویق میکند که آنها را امتحان کنند.
همکاری با سازندگانی که محصول شما را تایید میکنند به شما کمک میکند تا مهر تایید آنها را از مخاطبان جدید به دست آورید و بهطور طبیعیتر به نظر برسید.
میتوانید با سایر سازندگان مشابه در حوزه خود همکاری کنید حتی اگر خودتان یک سازنده باشید.
این همکاری به شما کمک میکند محتوای خود را به مخاطبان جدید معرفی کنید و به یک سازنده دیگر نیز در این زمینه کمک کنید. بهعنوان مثال، سازندگان حوزه فرش و لوازم خانگی، پژمان جمشیدی و مدیران برند شهر فرش، با هم همکاری کردند تا یک Reel اینستاگرامی در این باره بسازند.
قبل از همکاری با یک سازنده (به عنوان یک کسبوکار کوچک یا سازنده دیگر)، اطمینان حاصل کنید که:
- دنبالکنندگان آنها با مخاطب هدف شما در یک راستا قرار دارد
- سبک محتوای آنها و ارزشهای برندشان با شما هماهنگ است
- آنها دنبالکنندگان و تعامل کافی دارند تا محتوای شما به دایرهای وسیعتر برسد
شماره 6: بهینهسازی هر پست اینستاگرام با SEO، هشتگها و کپشنها
قبل از انتشار هر پست اینستاگرامی، این چکلیست را داشته باشید:
- آیا پست خود را برای SEO اینستاگرام بهینه کردهاید؟ از کلمات کلیدی اصلی و فرعی استفاده کنید تا الگوریتم اینستاگرام بهتر متوجه محتوای شما شود.
- آیا از سه تا پنج هشتگ عمومی و خاص استفاده کردهاید؟ از هشتگها بهطور هوشمندانه استفاده کنید تا دسترسی پست شما افزایش یابد. هشتگهای محبوب و خاص را با هم ترکیب کنید و در صورت داشتن، از هشتگ برند خود استفاده کنید.
شاید برایتان سوال باشد که آیا هشتگ های اینستاگرام هنوز کاربردی هستند یا نه؟ - آیا کپشن جذابی نوشتهاید؟ یک کپشن خوب باید با پست هماهنگ باشد. اگر پست نیاز به توضیحات بیشتری دارد، کپشنی طولانی با خط فاصله و ایموجی بنویسید. اگر پست سادهتر است، کوتاه و جذاب بنویسید و مخاطب را به تعامل دعوت کنید.
مثال عالی از این موارد میتواند حساب اینستاگرام sadegh.delicious، سازنده محتوای فود بلاگری باشد که همیشه در استفاده از SEO، هشتگها و کپشنهای جذاب عالی عمل کرده است.
شماره7: تشویق و بازنشر محتوای تولیدشده توسط کاربران در پروفایل شما
محتوای تولیدشده توسط کاربران محتوایی است که توسط مشتریان یا اینفلوئنسرهای دیگر درباره برند شما ساخته میشود. این یک افزودنی عالی برای استراتژی بازاریابی اینستاگرام شماست زیرا:
- به مشتریانی که محتوای آنها را به اشتراک گذاشتهاید، احساس ارزشمندی میدهد
- پستهای بیشتری به فید اینستاگرام شما اضافه میکند که جذاب و اصیل هستند
- اثبات اجتماعی درباره محصولات شما ایجاد میکند
- به شما کمک میکند که محتوای بیشتری در پروفایل خود منتشر کنید
برند فیتنس “The NordStick” مثال عالیای از نحوه استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربران در استراتژی اینستاگرام خود است. آنها به طور منظم محتوای تولیدشده توسط مشتریان را که از محصولاتشان استفاده میکنند و چگونه به تمریناتشان کمک کرده را به اشتراک میگذارند.
اگر مشتریان پستهایی درباره محصولات یا خدمات شما به اشتراک میگذارند، آنها را در حساب اینستاگرام خود بازنشر کنید.
استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود را با زمانها سازگار نگه دارید
شما میتوانید یک استراتژی اینستاگرام بلندمدت داشته باشید، اما بهتر است آن را خیلی محکم نگیرید. اینستاگرام به طور مداوم الگوریتم خود را بهروزرسانی میکند، ویژگیهای جدیدی منتشر میکند و رابط کاربری و تجربه کاربری اپلیکیشن را تغییر میدهد.
مهم است که با تغییرات اینستاگرام سازگار باشید تا بیشترین بهره را از استراتژی خود ببرید. به عنوان مثال، اگر اینستاگرام فردا یک ویژگی جدید معرفی کند، آماده باشید تا از آن استفاده کنید و از مزیت نخستین استفادهکننده بهره ببرید. یا اگر اینستاگرام تصمیم بگیرد که IGTV را ببندد (همانطور که قبلاً انجام داد)، ویدیوهای قدیمی را به نفع خود به ریلزها تبدیل کنید.