هشتگهای اینستاگرام: ابزاری قدرتمند و فراموششده
هشتگهای اینستاگرام اغلب بخشی فراموششده از استراتژی بزرگ اینستاگرام هستند. اما اگر به درستی از آنها استفاده شود، میتوانند با کمترین تلاش، یک تقویت اضافی به دسترسپذیری کلی اینستاگرام شما اضافه کنند.
در اینجا یک راهنمای ساده برای هشتگهای اینستاگرام و نحوه استفاده از آنها آورده شده است.
آیا هشتگهای اینستاگرام هنوز مفید هستند؟
بله! با وجود تعداد زیاد ویژگیهای جدید اینستاگرام (مانند کانالهای پخش، یادداشتها و…)، هشتگهای اینستاگرام باید بخشی از استراتژی کلی شما باشند.
- متا از هشتگها در اینستاگرام برای فهمیدن محتوای پست شما و نمایش آن به مخاطبان مناسب استفاده میکند.
- علاوه بر این، هشتگهای اینستاگرام بهترین راه برای جمعآوری و ردیابی محتوای تولیدشده توسط کاربران (UGC) هستند. میتوانید از پارتنرهای سازنده محتوا، همکاران و مشتریان خود بخواهید که هنگام صحبت درباره شما از هشتگهای خاصی استفاده کنند تا بتوانید همه محتوای تولیدشده توسط کاربران را به راحتی و بدون از دست دادن چیزی ردیابی کنید.
با این اوصاف، باید بدانید که هشتگهای اینستاگرام معجزهای برای افزایش شدید تعامل نیستند. آنها میتوانند مسیر شما را به سمت درست هدایت کنند، اما همهچیز برای ساختن یک دنبالکننده قوی در اینستاگرام نیستند.
چگونه استراتژی هشتگ اینستاگرام خود را در 3 مرحله بسازید؟
حالا که متوجه شدیم هشتگهای اینستاگرام از بسیاری جهات مفید هستند، بیایید ببینیم چگونه میتوانید هنگام تولید محتوای اینستاگرام از آنها به درستی استفاده کنید.
مرحله 1: تعیین کنید از چه هشتگهایی باید در هر پست اینستاگرام استفاده کنید
مهمترین بخش از استراتژی هشتگ اینستاگرام شما، انتخاب مرتبطترین هشتگها برای پستهایتان است. اینستاگرام هشتگهای خود را به 9 نوع تقسیم میکند:
1. هشتگهای مرتبط با محصول یا خدمات:
اینها شامل هشتگهایی مانند #کارآفرین_ایرانی هستند که درباره پیشنهاد اصلی شما صحبت میکنند. از این هشتگها به عنوان جایگزین ثابت در اکثر پستها استفاده کنید تا نیچ خود را مشخص کنید.
2. هشتگهای نیچ:
هشتگهایی مانند #سرآشپز که نشان میدهند شما چه کسی هستید و چه کاری انجام میدهید. از این هشتگها در مواقع مرتبط استفاده کنید — مثلاً در پستهایی که به طور مستقیم خدمات خود را معرفی میکنید.
3. هشتگهای اجتماعی:
این هشتگها مانند #عکاسان_ایرانی پستهایی را از کاربران یک جامعه خاص با علایق مشابه جمعآوری میکنند. ببینید رقبای شما از چه هشتگهایی استفاده میکنند تا خود را به یک جامعه خاص در اینستاگرام مرتبط کنید
4. هشتگهای مربوط به رویدادها:
هشتگهایی مانند #شب_یَلدا 1403 که به یک رویداد خاص مرتبط هستند. از این هشتگها برای فروشهای فصلی یا محتوای مرتبط با تعطیلات استفاده کنید.
5. هشتگهای مکانی:
هشتگهایی مانند #تهران که مکان خاصی را نشان میدهند. از این هشتگها زمانی استفاده کنید که در حال برگزاری رویدادی در مکانی جدید هستید، قصد دارید ترافیک حضوری به فروشگاه خود جذب کنید، یا درباره یک مکان جدید پست میکنید.
6. هشتگهای روزانه:
اینها هشتگهایی مانند #پنجشنبه-ها هستند که برای روزهای خاصی از هفته رایج هستند. از هشتگهای محبوب هر روز استفاده کنید یا هشتگهای خاص خود را ایجاد کنید — مثلاً #دوشنبه_مدیتیشن برای تولیدکنندگان محتوای مرتبط با سلامتی.
7. هشتگهای مرتبط با کاری که انجام میدهید:
هشتگهایی مانند #قنادی یا #انیمیشن که به صنعت شما و کاری که انجام میدهید اختصاص دارند. این نوع هشتگها را بیشتر استفاده کنید تا هشتگهای شما برای هر پست مرتبط بمانند.
8. هشتگهای مخفف:
هشتگهایی مانند #HBD که کوتاهشده عبارات معروف هستند (در این مورد، HBD به معنای Happy Birth Day است). از این هشتگها استفاده کنید اگر در نیچ شما محبوب و مرتبط باشند.
9. هشتگهای ایموجی:
هشتگهایی مانند #☕ که از ایموجی خاصی استفاده میکنند. از این هشتگها استفاده کنید اگر با برند شما مرتبط باشند.
علاوه بر این، بسیاری از برندها از هشتگهای برندی برای ایجاد اعتبار در بازار و گوش دادن اجتماعی استفاده میکنند. همچنین، برندها هشتگهای مرتبط با کمپین را اضافه میکنند تا دید بیشتری برای نوآوریهای جدید خود کسب کنند. مثلاً فکر کنید چطور “HaveABreak” به شدت با برند KitKat مرتبط شده است.
هشتگهای ترند اینستاگرام به موضوعات، اخبار یا رویدادهای فصلی مرتبط هستند که در بازه زمانی ترند خود بیشتر استفاده میشوند. برای مثال، #روتین-پوستی یک ترند محبوب در نیچ مراقبت از پوست است و این هشتگ بیش از یک میلیون پست دارد.
چگونه بفهمید از کدام هشتگهای اینستاگرام استفاده کنید؟ برای یافتن هشتگهای مناسب اینستاگرام، آنهایی را انتخاب کنید که در نقطه تعادل محبوبیت، کمرقابتی بودن و ارتباط با محتوای شما قرار دارند.
هنگامی که یک هشتگ اینستاگرام را جستجو میکنید، اینستاگرام تعداد پستهایی را که شامل آن هشتگ هستند به شما نشان میدهد. این ویژگی میتواند به شما کمک کند تا محبوبیت هشتگ را بسنجید.
برای مثال، اگر یک حساب کوچک اینستاگرام با کمتر از 5,000 دنبالکننده دارید، بهتر است از هشتگهایی که میلیونها پست دارند استفاده نکنید. به جای آن، از هشتگهای نیچ و خاصتر استفاده کنید.
به عنوان مثال: آرش فولادوند این کار را به بهترین شکل انجام میدهد — او در تمام پستهای خود از هشتگهای مرتبط و محبوب (اما نه بیش از حد محبوب) استفاده میکند.
آرش فولادوند از ترکیب متنوعی از انواع هشتگها استفاده میکند. برای مثال:
- “#کنسرت” و “#موسیقی” نوع ویدیو را توضیح میدهند.
- “#خواننده” و “#نوازنده” با نیچ او مرتبط هستند.
برای سازماندهی بهتر، میتوانید لیستهای جداگانهای از هشتگها بر اساس نوع محتوا بسازید. به عنوان مثال، اگر شما یک تولیدکننده محتوای غذایی هستید که دستور پختهای ساده و سالم را به اشتراک میگذارید، میتوانید دستهبندیهای مختلفی ایجاد کنید:
1. هشتگها برای دستور پخت شام با استفاده از مواد باقیمانده
- #دستورپخت_باقی_مانده
- #ایده_های_شام_سریع
- #آشپزی_بدون_پسماند
2. هشتگها برای سری محتوا درباره پروتئین در رژیم سالم
- پروتئین_سالم
- #قدرت_گیاهی
- #نکات_سلامتی_سالم
3. هشتگها برای دستور پختهای مغذی و سریع
- #غذای_سریع_و_سلامت
- #دستور_پخت_مغذی
- #غذای_سریع_و_مفید
داشتن این لیستها کمک میکند:
- محتوای اینستاگرام شما با حجم زیادی از هشتگها در یک پست شلوغ نشود.
- تنها از هشتگهای مرتبط استفاده کنید که مفهوم پست شما را توضیح میدهند.
- هر بار که پست میگذارید، نیازی به جستجوی مداوم هشتگهای جدید نداشته باشید.
نکته مهم: از هشتگهای ممنوعه اینستاگرام استفاده نکنید
اطمینان حاصل کنید که از هشتگهای ممنوعه اینستاگرام استفاده نکنید. این هشتگها نقض راهنماهای کاربران و شرایط خدمات اینستاگرام هستند. استفاده از این هشتگها میتواند به کاهش دسترسی شما به پستها منجر شود به جای اینکه باعث افزایش آن شود. برای اطمینان از عدم استفاده از هشتگهای ممنوعه، میتوانید از ابزارهایی مانند IQhashtags استفاده کنید.
هشتگهای ممنوعه ممکن است با گذشت زمان تغییر کنند چرا که اینستاگرام بهطور مداوم راهنماهای جامعه خود را بهروزرسانی میکند. بنابراین، بهترین کار این است که به صورت منظم این بررسی را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که از هیچ هشتگ ممنوعهای استفاده نمیکنید.
مرحله 2: تحلیل کنید کدام هشتگهای اینستاگرام بهترین عملکرد را برای حساب شما دارند
همه هشتگها یکسان ساخته نشدهاند. به طور منظم دادههای پست خود را بررسی کنید تا بفهمید کدام هشتگهای اینستاگرام بیشترین دسترسپذیری را برای شما ایجاد میکنند. بر روی این هشتگها تمرکز کنید و از آنها برای بهرهبرداری از مواردی که برای شما بهترین عملکرد را دارند استفاده کنید.
پیدا کردن عملکرد هشتگها به دو روش:
روی “View Insights” در هر پست کلیک کنید تا اطلاعات دقیقتری از عملکرد آن پست و هشتگها دریافت کنید.
در بخش “From Hashtags” شما میتوانید ببینید کدام مجموعه هشتگهای اینستاگرام بیشترین دسترسپذیری را برای شما ایجاد کردهاند. هشتگهایی که بهترین عملکرد را دارند، بیشتر استفاده کنید و تلاش کنید تا نتایج بهتری نسبت به قبل کسب کنید.
سوالات متداول در مورد هشتگهای اینستاگرام
1. چند هشتگ باید در یک پست اینستاگرام استفاده کنید؟
شما میتوانید تا 30 هشتگ به یک پست اینستاگرام اضافه کنید. اما تعداد مناسب چقدر است؟ اینستاگرام توصیه میکند که سه تا پنج هشتگ مرتبط را اضافه کنید.
با این حال، نباید فقط به این عدد اکتفا کنید. سعی کنید هشتگهایی که مرتبط هستند را در مقدار بیشتر یا کمتر اضافه کنید و بررسی کنید که آیا این تغییر در عملکرد تأثیر دارد یا نه. آزمایش کردن به شما کمک میکند تا بینشهای ارزشمندی درباره اینکه کدام استراتژی هشتگ برای شما بهترین نتیجه را میدهد به دست آورید.
2. آیا باید هشتگهای اینستاگرام را در توضیح پست یا در اولین کامنت استفاده کنید؟
اینکه هشتگها را در کجا قرار دهید تا عملکرد بهتری داشته باشند هنوز کاملاً روشن نیست. برخی مطالعات اشاره کردهاند که اضافه کردن هشتگها به اولین کامنت ممکن است نتایج کمی بهتری داشته باشد، اما هیچ مدرک قطعی از سمت Meta در این زمینه وجود ندارد.
پیشنهاد ما این است که آزمایش کنید و خودتان نتیجهگیری کنید. آیا اضافه کردن هشتگها در اولین کامنت به جای توضیحات، باعث بهبود عملکرد میشود؟ اگر بله، ادامه دهید! اگر هیچ تفاوتی نداشت، این به سلیقه شما بستگی دارد. استفاده از هشتگها در کامنتها میتواند پستهای شما را از نظر زیباییشناسی تمیزتر به نظر برساند.
3. آیا باید از هشتگهای اینستاگرام در استوریها استفاده کنید؟
استوریهای اینستاگرام در صفحات هشتگ نمایش داده نمیشوند. هدف از استوریها جذب فالوور جدید نیست، بلکه حفظ فالوورهای موجود است. بنابراین استفاده از هشتگها در استوریها منطقی به نظر نمیرسد. بهتر است تمرکز خود را روی ایجاد جامعه با استفاده از ویژگیهایی مانند نظرسنجیها، سوال و جوابها و همچنین طراحی بینقص استوریها بگذارید.
4. چگونه هشتگهای ترند را پیدا کنیم؟
اینستاگرام به شما روش قطعی برای شناسایی تمام هشتگهای ترند نمیدهد، اما هنوز میتوانید هشتگهای ترند در حوزه خود را پیدا کنید با روشهای زیر:
- مشاهده هشتگهای ترند در X که مرتبط با حوزه شما هستند.
- استفاده از گوش دادن اجتماعی برای داشتن آگاهی از آنچه که در ذهن مخاطبان هدف شماست.
نکته حرفهای: به یاد داشته باشید که هشتگهای ترند درباره موضوعات ترند هستند. اگر شما از یک موضوع داغ در صنعت خود آگاه باشید، نیازی به صبر کردن برای ترند شدن هشتگ نیست. هشتگ به دنبال آن خواهد آمد.
5. آیا باید هشتگ برند خود را داشته باشید؟
هشتگها میتوانند ابزاری عالی برای ساخت برند باشند. داشتن هشتگهای برند میتواند به شما کمک کند نه تنها آگاهی از برند بیشتری بسازید، بلکه محتوای مشتریان و تأثیرگذاران را نیز راحتتر پیگیری کنید.
شروع کنید با ساخت هشتگ منحصربهفردی که از نام کسبوکار یا شعار شما استفاده کند. اگر میتوانید، آن را با چیزی جذاب و متفاوت ترکیب کنید تا جذابیت بیشتری داشته باشد.
6. چگونه بهترین هشتگها را برای خود پیدا کنیم؟
«پیدا کردن هشتگهای مرتبط!» به نظر راحت میآید، اما در عمل سختتر است. شما میتوانید بهترین هشتگها را برای خود با روشهای زیر پیدا کنید:
- مانیتور کردن هشتگهایی که رقبا بیشتر استفاده میکنند
- اتکا به پیشنهادات مرتبط اینستاگرام و ابزار تکمیل خودکار هشتگها
در نهایت، هدف شما باید این باشد:
- ایجاد یک پایگاه داده از هشتگهای مرتبط
- دستهبندی آنها به گروهها یا بخشهای مختلف
- آزمایش برای دیدن اینکه کدام هشتگها بهترین عملکرد را دارند.
سخن پایانی
در نهایت، بازی هشتگها بخش بسیار کوچکی از استراتژی کلی شما در شبکههای اجتماعی است. پس لازم نیست وقت زیادی را صرف آن کنید. مطمئن باشید که هشتگها نباید دلیل عدم انتشار منظم پستهای شما باشند. هدف کلی با هر ویژگی این است که محتوای باکیفیت ایجاد کنید که به شما کمک کند دنبالکنندگان خود را افزایش دهید و یک جامعه قوی بسازید.
اگر به دنبال رشد در اینستاگرام هستید، باید نحوه بهینهسازی جستجو در این پلتفرم را نیز درک کنید تا محتوای شما راحتتر قابل کشف باشد.