افزایش دسترسی در اینستاگرام: چگونه بازدید بیشتری بگیریم؟
دسترسی در اینستاگرام گاهی شبیه به جادو به نظر میرسد. چرا برخی از سازندگان محتوا بازدیدهای زیادی دریافت میکنند، در حالی که دیگران بهندرت چنین موفقیتی را تجربه میکنند؟ چرا برخی پستهای سریع و لحظهای بازدید بیشتری دارند، در حالی که روی برخی دیگر ساعتها زمان صرف میشود اما بازخورد کمتری میگیرند؟
این موضوع کاملاً تصادفی نیست. در این مقاله، ۱۴ راهکار مؤثر برای افزایش بازدید و گسترش ریچ محتوای اینستاگرام را با شما به اشتراک میگذاریم.
منظور از ریچ اینستاگرام (Instagram Reach) چیست؟
ریچ اینستاگرام به تعداد افراد منحصربهفردی گفته میشود که پستهای شما را مشاهده میکنند (و امیدواریم با آنها تعامل داشته باشند). شما میتوانید ریچ اینستاگرام را برای یک پست خاص، پروفایل اینستاگرام یا یک کمپین تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی بررسی کنید. علاوه بر تعداد بازدیدکنندگان منحصربهفرد، اطلاعاتی درباره ویژگیهای جمعیتی مخاطبانی که پست یا پروفایل شما را دیدهاند نیز دریافت میکنید.
انواع ریچ در اینستاگرام
ریچ اینستاگرام میتواند ارگانیک یا پرداختی باشد:
ریچ ارگانیک: زمانی که الگوریتم اینستاگرام پستهای شما را به مخاطبان مشابه نمایش میدهد.د.
ریچ پرداختی: زمانی که شما تبلیغات اینستاگرام خریداری میکنید تا محتوای خود را اسپانسر کنید، این پستها معمولاً برچسب “Sponsored” یا یک CTA (خرید ریچ اینستاگرام) دارند.
جید بیسون، مربی تولید محتوا و متخصص بازاریابی دیجیتال، معتقد است که بزرگترین تصور اشتباه این است که ریچ پرداختی همانند ریچ ارگانیک عمل میکند.
او میگوید:
“زمانی که بهصورت ارگانیک به مخاطبان دسترسی پیدا میکنید، راحتتر میتوانید توجه آنها را حفظ کنید. دلیل این موضوع این است که کاربران معمولاً تبلیغات پرداختی را نادیده میگیرند، در حالی که محتوای ارگانیک را بیشتر دنبال میکنند.”
در این مقاله، روشهایی را بررسی میکنیم که به شما کمک میکند تا ریچ ارگانیک اینستاگرام خود را افزایش دهید.
نرخ ریچ اینستاگرام چیست؟
نرخ ریچ اینستاگرام درصدی از دنبالکنندگان شماست که پست اینستاگرامی شما را مشاهده میکنند. برخلاف ریچ کلی اینستاگرام، این معیار فقط شامل فالوورهای شما میشود و افراد غیرفالوور که پست شما را میبینند در آن محاسبه نمیشوند.
فرمول محاسبه نرخ ریچ اینستاگرام
فرمول محاسبه نرخ ریچ اینستاگرام:
(ریچ کل ÷ تعداد فالوورها) × ۱۰۰
برای مثال، اگر ریچ شما ۵۰۰ باشد و ۵,۰۰۰ فالوور داشته باشید:
(۵۰۰ ÷ ۵,۰۰۰) × ۱۰۰ = ۱۰٪
بنابراین، نرخ ریچ شما ۱۰٪ است.
نرخ ریچ مناسب در اینستاگرام چقدر است؟
پاسخ درست؟ بستگی دارد! این مقدار به نوع پست و پروفایل اینستاگرامی شما بستگی دارد. در ادامه، برخی از آمارهای متوسط نرخ ریچ بر اساس تعداد فالوورها را بررسی میکنیم:
-
محتواسازان بر اساس تعداد فالوور و میزان ریچ:
🔹 ۵۰۰ تا ۲,۰۰۰ فالوور:
▫️ ۲۹۲ نفر ریچ برای پستهای فید
▫️ ۱۱۴ نفر ریچ برای استوری اینستاگرام
▫️ ۱,۶۰۰ نفر ریچ برای ریلز اینستاگرام🔹 ۲,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ فالوور:
▫️ ۹۶۴ نفر ریچ برای پستهای فید
▫️ ۲۴۴ نفر ریچ برای استوری اینستاگرام
▫️ ۳,۴۰۰ نفر ریچ برای ریلز اینستاگرام🔹 ۱۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ فالوور:
▫️ ۴,۴۰۰ نفر ریچ برای پستهای فید
▫️ ۶۹۸ نفر ریچ برای استوری اینستاگرام
تحلیل برندها و کسبوکارها
طبق مطالعهای که روی ۸۷۶ کسبوکار انجام شده:
- برندهایی که کمتر از ۵۰۰ هزار فالوور دارند، بهطور متوسط باید ۳۴٪ از مخاطبان خود را از طریق پستها و ۷.۵٪ از دنبالکنندگان را از طریق استوری اینستاگرام هدف قرار دهند.
نکته: این اعداد را بهطور مطلق قبول نکنید. ریچ میتواند بسته به صنعت، تغییرات الگوریتم، هدفهای کمپین و موقعیت جغرافیایی تفاوت زیادی داشته باشد.
تفاوت بین ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام چیست؟
ریچ اینستاگرام و ایمپرشنهای اینستاگرام اغلب بهجای هم استفاده میشوند، اما این دو مفهوم متفاوت هستند.
ایمپرشنها به تعداد دفعاتی گفته میشود که پست شما دیده شده است. برخلاف ریچ اینستاگرام که تعداد افراد منحصربهفردی را که پست شما را مشاهده کردهاند نشان میدهد، ایمپرشنها شامل تکرار دیدن پست توسط همان فرد هستند. برای مثال، اگر یک نفر پست ریلز شما را سه بار ببیند، این بهعنوان سه ایمپرشن و فقط یک ریچ محاسبه میشود.
چگونه بازدید ریلز اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟
ریلز اینستاگرام به دلیل توانایی بالای خود در افزایش ریچ اینستاگرام شناختهشدهاند. در واقع ریلز همیشه در مقایسه با سایر انواع محتوا، بیشترین ریچ را داشته است. در حقیقت، بازدید ریلز اینستاگرام بهطور میانگین ۳۶٪ بیشتر از سایر انواع پستها ریچ دارند.
1. توجه را در ۳ ثانیه اول جلب کنید
مردم در حال مرور سریع تب ریلز اینستاگرام هستند. شما باید توجه آنها را در ۳ ثانیه اول جلب کنید تا بتوانید آنها را وادار کنید که اسکرول کردن را متوقف کنند.
کلمات ابتدایی مانند “سلام دوستان!” را کنار بگذارید و مستقیم به اصل مطلب بروید. جذابیتی ایجاد کنید که مخاطب بخواهد ادامهی ریلز شما را ببیند. به مخاطب نشان دهید که اگر ریلز شما را تماشا کند، چه چیزی نصیبش خواهد شد. این وعده را بهدرستی به مخاطب تحویل دهید.
ایدههای خوب برای شروع ریلز اینستاگرام:
- این ترفند/واقعیت ذهن شما را شگفتزده خواهد کرد
- آیا با [مشکلی که مخاطب هدف شما با آن روبهرو است] دست و پنجه نرم میکنید؟ این [تعداد] نکته را دنبال کنید
- این [تعداد] چیزها شما را از رسیدن به [نتیجهای که مخاطب شما به دنبالش است] باز میدارد
- آیا میدانستید [واقعیت جالبی که مخاطب شما دوست دارد بداند اما احتمالاً از آن بیخبر است]؟
- چگونه [چیزی که مخاطب شما میخواهد یاد بگیرد] را رایگان/در [تعداد] مرحله ساده انجام دهید
- راز رسیدن به [چیزی که مخاطب شما میخواهد به آن دست یابد]
الهامگیری معمولاً در زمانهای غیرمنتظره رخ میدهد — وقتی که در حال پیادهروی با سگ خود هستید، در حال تماشای یک برنامه تلویزیونی هستید یا در حال آمادهکردن غذا هستید. ذخیرهسازی ایدهها این اطمینان را به شما میدهد که هیچگاه نخ ایدههای خود را از دست ندهید.
2. از ترکیب صحبت کردن رو به دوربین و استفاده از صدای ترند شده بهره ببرید
استفاده از صدای ترند اینستاگرام و موضوعات محبوب میتواند ریچ اینستاگرام شما را بهطور چشمگیری افزایش دهد. چگونه میتوانید این ترندها را پیدا کنید؟
1. در Professional dashboard، دکمه “Trending” را لمس کنید. این ویژگی ۵۰ آهنگ از محبوبترینهای اپلیکیشن را به شما نشان میدهد. (توجه داشته باشید که این ویژگی جدید هنوز در حال پخش است، بنابراین ممکن است هنوز برای شما در دسترس نباشد. صبور باشید به زودی در اپلیکیشن شما قرار خواهد گرفت!)
2. به فید ریلز خود نگاه کنید (آیکون ویدیو در پایین اپلیکیشن اینستاگرام را لمس کنید). فید ریلز شما خاص خود شماست و بهترین مکان برای پیدا کردن ریلزهای ترند از محتواسازانی است که دنبال میکنید یا حتی از کسانی که دنبال نمیکنید.
3. حساب خالق creators اینستاگرام را دنبال کنید. این حساب منبعی عالی از ترندها است!
به همراه محتوای ترند، شما همچنین باید محتوای اصلی و همیشگی تولید کنید که در آن مستقیماً به دوربین صحبت میکنید و در مورد یک موضوع خاص صحبت میکنید. این نوع محتوا جامعهسازی، ارتباط و ارزش واقعی برای مخاطبانتان ایجاد میکند.
آنکیتا چاولا، مشاور بازاریابی و سازنده محتوا، از نسبت ۶۰:۴۰ پیروی میکند — جایی که ۶۰ درصد از زمان خود را صرف تولید ریلزهای اصلی صحبت به دوربین میکند.
او میگوید:
“محتوای اصلی باید از نظر حجم بیشتر از محتوای ترند باشد. سرعتی که جامعهتان شما را خواهد شناخت و به شما اعتماد خواهد کرد، اگر محتوای اصلی شما بیشتر باشد، خیلی بیشتر خواهد بود.”
3. ریلزهایی بسازید که مردم را به کامنت گذاشتن، ذخیره کردن و به اشتراکگذاری ترغیب کند
تعامل در ریلزهای اینستاگرام زمانی افزایش مییابد که توجه زیادی به خود جلب کند، بهصورت کامنتها، ذخیرهها و اشتراکگذاریها.
برای گرفتن کامنت بیشتر:
- یک فراخوان به اقدام داشته باشید که از مخاطب بخواهد نظر خود را در مورد یک موضوع خاص در حوزه شما بگوید.
- یا از آنها بخواهید که قسمت یا نکتهی مورد علاقهشان از ریلز شما را کامنت کنند.
- هدایا یکی دیگر از روشهای عالی برای افزایش کامنتها در ریلزهای اینستاگرام شما هستند، از فالوورها بخواهید برای شرکت در مسابقه، در مورد موضوع خاصی کامنت بگذارند.
- از خلاقیت خود برای ایجاد سوالات جالب نترسید!
برای ذخیره بیشتر:
ریلزهایی بسازید که نکات، فهرست منابع یا ابزارهایی را به اشتراک بگذارید که فالوورهای شما بتوانند بعداً به آنها مراجعه کنند.
فکر کنید: “چه چیزی ممکن است مخاطب هدف من فقط از طریق یک ویدیو نتواند به خاطر بیاورد، اما تمایل داشته باشد که در آینده به آن مراجعه کند؟”
این ریلز اینستاگرام از موبونیوز مثال عالیای از نحوه بستهبندی اطلاعات در زمینه موبایل و فناوری است که مخاطب تمایل خواهد داشت آن را ذخیره کند.
برای اشتراکگذاری بیشتر:
چه نوع ویدیویی ممکن است مخاطب شما بخواهد با دوستانش به اشتراک بگذارد؟ محتوای طنز و مرتبط بیشتر از همه قابل اشتراکگذاری است، به میمها فکر کنید که میتوانید در حوزه خود ایجاد کنید.
علاوه بر طنز، میتوانید روی زیباییشناسی، اطلاعات و محتوای آموزشی نیز تکیه کنید تا اشتراکگذاری ویدیوهای اینستاگرام خود را افزایش دهید.
4. نوشتن کپشنهای خوب و اندیشیده برای ریلزهای اینستاگرام
اگر یک حلقه جذاب توجه مخاطب شما را جلب کند، کپشن اینستاگرام تضمین میکند که پس از سه ثانیه اول، آن توجه را از دست ندهید.
اینکه آیا کپشنها برای ریلزهای اینستاگرام باید کوتاه باشند یا بلند، مورد بحث است.
از یک طرف، خواندن متن زیر ریلزها دشوار است، بنابراین بسیاری معتقدند که کپشنها باید کوتاه باشند. همچنین ممکن است مردم از خواندن کپشنهای طولانی خوششان نیاید، زیرا آنها برای محتوای ویدیویی به تب ریلز میآیند.
از طرف دیگر، کپشنها زمانی که بهخوبی قالببندی شوند، زمینه بیشتری به ریل شما میدهند و میتوانند ریلز شما را بیشتر در دسترس قرار دهند، چرا که جستجوی اینستاگرام آنها را میخواند. علاوه بر این، اگر فالوورهای شما ریل شما را در فید خانگی خود و نه تب ریلز پیدا کنند، کپشن بهراحتی قابلخواندن خواهد بود.
یک مطالعه در سال 1401نشان داد که کپشنهای اینستاگرام بهترین عملکرد را زمانی دارند که یا خیلی بلند (بیش از ۲۰۰۰ کاراکتر) یا خیلی کوتاه (کمتر از ۲۰ کاراکتر) باشند.
پاسخ درست این است که: بستگی دارد. اگر ریل اینستاگرام شما نیاز به کپشن طولانی دارد، از این کار خودداری نکنید. اما اگر ویدیوی شما میتواند با یک کپشن کوتاه و دلانگیز همراه باشد، از پرحرفی خودداری کنید.
موبونیوز یک خالق محتوا است که طول کپشنهایش دقیقا به اندازه مناسب است (با یک فراخوان به اقدام روشن) — نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه.
بهترین روش این است که آزمایش کنید و ببینید مخاطبان شما چه چیزی را ترجیح میدهند. آیا با نوشتن کپشنهای بلندتر میبینید که ریچ شما افزایش مییابد؟ اگر بله، ادامه دهید و جزئیات بیشتری زیر ریلزهای اینستاگرام خود بنویسید. اگر نه، به کپشنهای کوتاهتر پایبند باشید.
نکته حرفهای: از فراخوانهای به اقدام مانند “پیشنهاد موجود برای مدت محدود” در کپشن خود استفاده نکنید، زیرا ممکن است ریلزهای اینستاگرام شما پس از مدتی شروع به جلب توجه کنند. کپشن شما برای هر پست نباید بیربط شود اگر چند هفته پس از انتشار، شاهد افزایش ریچ در اینستاگرام باشید. اگر میخواهید یک کپشن حساس به زمان بنویسید، آن را هنگام پایان پیشنهاد بروزرسانی کنید.
5. ریلز اینستاگرام خود را در استوریهای اینستاگرام به اشتراک بگذارید
یک روش آسان برای افزایش بازدید ریلزهای اینستاگرام شما این است که آنها را در استوریهای اینستاگرام خود به اشتراک بگذارید. وقتی که افراد استوری شما را مشاهده میکنند، این بهعنوان یک بازدید دیگر از ریلز شما حساب میشود.
همچنین به اشتراکگذاری ریلز اینستاگرام خود در استوریها مهم است، زیرا ممکن است همه فالوورهای شما ریل جدید شما را در فید خود نبینند و استوریها روش خوبی هستند تا به آنها اطلاع دهید که محتوای جدیدی به فید خود اضافه کردهاید.
چگونه ریچ پستهای کاروسل اینستاگرام خود را افزایش دهیم
اگر فکر میکردید اینستاگرام فقط به ریلز مربوط میشود، آدام موسری (رئیس اینستاگرام) خبر جدیدی برایتان دارد: عکسها هنوز هم برای افزایش ریچ شما بسیار مؤثر هستند. پستهای کاروسل اینستاگرام جایی هستند که میتوانید تا ده عکس یا ویدیو را در یک پست اضافه کنید. مخاطبان شما با کشیدن انگشت به چپ یا راست، اسلاید بعدی را مشاهده میکنند و همچنین پستهای کاروسل نسبت به پستهای تکعکس و ریلزها، تعامل بسیار بیشتری دارند!
در اینجا سه روش برای افزایش ریچ پستهای کاروسل اینستاگرام شما آورده شده است:
1. داستان، آموزش یا فهرستی ایجاد کنید که مردم را به ورق زدن تشویق کند
بزرگترین نکتهای که باید در پستهای کاروسل اینستاگرام رعایت کنید این است که مردم به کشیدن اسلاید بعدی ادامه دهند. تانیشا بهنسالی، مربی اینستاگرام، توضیح میدهد که چرا:
“ابتدای پست کاروسل شما باید یک حلقه جذاب باشد، و کل پست باید مانند یک داستان به هم متصل باشد. مردم باید آن حس کنجکاوی را داشته باشند تا ادامه دهند و تا اسلاید آخر بخوانند. این کار باعث میشود که زمان مشاهده پستهای کاروسل شما افزایش یابد و پست شما به بیشتر فالوورهایتان نمایش داده شود.”
ایدههای زیادی برای پستهای کاروسل جذاب وجود دارد که میتوانید با آنها آزمایش کنید، مانند:
- آموزشهایی در مورد چگونگی استفاده مخاطبان هدف شما از محصولتان
- تعریف یک داستان با استفاده از گرافیکها و/یا متنها
- تصاویر قبل و بعد
روز به روز به زمانی نزدیکتر میشویم که کاربران اینستاگرام نیز به همین شیوه از این پلتفرم استفاده کنند. اینستاگرام هماکنون از کلمات کلیدی در پستهای کاروسل شما برای درک موضوع استفاده میکند — بنابراین اطمینان حاصل کنید که پستهای کاروسل شما شامل کلماتی باشند که مخاطبان هدف شما ممکن است جستجو کنند.
2. طراحی خود را حرفه ای و تمیز نگه دارید
طراحی برند شده برای اعلام رونمایی محصولات، به اشتراکگذاری نظرات مثبت مشتریان یا برجسته کردن موارد خاص در شرکت شما عالی است. اما وقتی پستهای کاروسل آموزشی یا قابل اشتراکگذاری میسازید، پیشنهاد میکنیم طراحی خود را ساده و تمیز نگه دارید.
چرا؟ کاربران اینستاگرام نظرات متفاوتی در مورد آنچه که “طراحی خوب” به حساب میآید دارند و مفهوم زیباییشناسی کاملاً ذهنی است. ممکن است آنها تمایلی به اشتراکگذاری محتوای برند شده یا طراحیهایی که بهاندازه کافی جذاب نباشند نداشته باشند.
پستهای کاروسل شما با پسزمینه سفید ساده یا رنگی و فونت قابل خواندن، خطر این سلیقههای شخصی را کاهش میدهد.این به این معنی نیست که شما فقط باید از پسزمینه سفید استفاده کنید، بهویژه اگر میخواهید شبکه پستهای شما چشمنواز باشد. تصاویر شبکه اجتماعی خود را با استفاده از رنگهای برندتان بهعنوان پسزمینه برای کاروسلهای اینستاگرام که آموزشی و قابل اشتراکگذاری هستند، تقویت کنید.
حساب اینستاگرام Asus مکان عالیای برای الهام گرفتن از پستهای کاروسل است. این برند تکنولوژی بهطور مرتب تصاویر معرفی محصولات، قبل و بعد، نظرات مشتریان، و داستانهای پشتصحنه از رونمایی محصولات جدید خود را به اشتراک میگذارد.
نکته حرفهای: استفاده از قالبهای از پیش طراحیشده میتواند زمان شما را صرفهجویی کند.
3. از انواع مختلف محتوا در پستهای کاروسل خود استفاده کنید
کی گفته که پستهای کاروسل باید محدود به متن باشند؟ تصاویر، ویدیوها و متن را با هم ترکیب کنید تا یک کاروسل اینستاگرام جذاب و کنجکاویبرانگیز بسازید.
انواع مختلف محتوا باعث میشود که مردم بیشتر درگیر شوند و چیزها را به نمایش بگذارید که تجربهای بهتر از متن ساده است. مورگان استار-ریستیس، درمانگر سلامت جامع، اغلب از کاروسلهایی استفاده میکند که با یک تیتر متناسب با برند شروع میشود.
این به این معنی نیست که شما ممنوع از استفاده از متن تنها در پستهای کاروسل اینستاگرام هستید. آنچه که باید در یک پست کاروسل بگنجانید معمولاً به موضوع و صدای برند شما بستگی دارد.
اما ما قطعاً پیشنهاد میکنیم که با استفاده از ایموجیها، عناصر تعاملی، تصاویر و ویدیوها در پستهای کاروسل خود آزمایش کنید و ببینید که آیا این پستها نسبت به پستهای متنی تنها، ریچ بیشتری دریافت میکنند یا خیر.
چگونه تعداد بازدیدها را در استوریهای اینستاگرام خود افزایش دهیم
استوریهای اینستاگرام یک نوع محتوای دستکمگرفتهشده برای افزایش ریچ اینستاگرام شما هستند. ممکن است به اندازه ریلزها یا پستهای کاروسل برای رسیدن به غیر فالوورها مهم نباشند زیرا در صفحه اکسپلور نمایش داده نمیشوند اما هنوز هم در رسیدن به فالوورهای فعلی شما حیاتی هستند.
در اینجا نحوه افزایش ریچ استوریهای اینستاگرام شما آمده است:
1. از عناصر تعاملی در استوریهای اینستاگرام خود استفاده کنید
بهترین بخش استوریهای اینستاگرام این است که آنها با عناصر تعاملی زیادی همراه هستند که میتوانند فالوورهای شما را درگیر کنند! استیکر سوال، نظرسنجیها، موسیقی، لینکها، گیفها و اینستاگرام همیشه در حال اضافه کردن ویژگیهای جدید است.
این امر استفاده از استوریها را به طور تصاعدی گسترش میدهد. استوریهای اینستاگرام میتوانند برای موارد زیر مفید باشند:
- پرسیدن سوالات از مخاطبان در مورد یک موضوع خاص
- نظرسنجی از فالوورهای شما برای اینکه ببینید چه چیزی از شما میخواهند
- به اشتراک گذاشتن پشتصحنه کسبوکار خود با مخاطبان
- برگزاری آزمونهای سرگرمکننده برای به اشتراک گذاشتن دانش در مورد یک موضوع در حوزه شما
- اطلاعرسانی به مخاطبان درباره پستهای جدید فید خود با به اشتراکگذاری آنها در استوریها
- تیزر دادن برای یک پست کاروسل، ریلز اینستاگرام یا راهاندازی محصول جدید با استفاده از شمارش معکوس
- ایجاد ارتباط شخصی با مخاطبان خود با به اشتراکگذاری لحظاتی از زندگی شخصی خود (اگر احساس راحتی میکنید)
در اینجا نمونههایی از سه استوری آمده است که از ویژگیهای مختلف استوریهای اینستاگرام (استیکر سوال، نظرسنجی، لینک) برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده شده.
هر چقدر افراد بیشتر با استوریهای شما تعامل داشته باشند (پاسخ به دایرکتها، پاسخ به نظرسنجیها، پرسیدن سوال، ضربه زدن به استیکر)، احتمال اینکه الگوریتم اینستاگرام استوریهای شما را به بالای فید فالوورهایتان برساند بیشتر میشود.
یادآوری: مردم استوریهای اینستاگرام را برای آشنایی بیشتر با سازندگان دنبال میکنند. بنابراین، قسمتهایی از زندگی خود را به اشتراک بگذارید و با نشان دادن منظم خود در استوریها، مخاطبانتان را به برقراری ارتباط با شما ترغیب کنید.
پیشنهاد ویژه : خرید رای استوری اینستاگرام با پروفایل های واقعی!
2. به استوریهای اینستاگرام خود متن اضافه کنید
این نکته بیشتر برای زمانی است که در استوریهای اینستاگرام خود با دوربین صحبت میکنید یا چیزی را از دوربین پشتی خود نشان میدهید.
کاربران اینستاگرام اغلب استوریها را در حین ناهار خوردن، در صفهای عمومی یا زمانی که کسل هستند مشاهده میکنند. ممکن است نتوانند صدای ویدیو را بشنوند، اما میتوانند متن را بخوانند. اینستاگرام به شما این امکان را میدهد که یک ترجمه زنده به تمام استوریهای خود اضافه کنید که باید از آن استفاده کنید تا استوریهایتان برای همه قابل دسترس باشد.
همچنین موضوع استوری خود را به عنوان متن در بالا اضافه کنید تا فالوورهای شما فوراً متوجه شوند که در مورد چه موضوعی صحبت میکنید. از متن استفاده کنید تا آنها را درگیر نگه دارید، یک فراخوان به اقدام اضافه کنید و نکات ریزی که ممکن است در ویدیو فراموش کرده باشید را بیان کنید.
این استوری اینستاگرام مثالهای خوبی از افزودن موضوعات و خلاصهای از آنچه شما در استوریها صحبت میکنید هستند.
3. اجازه دهید استوریهای شما بطور طبیعی منقضی شوند
استوریهای اینستاگرام فقط به مدت ۲۴ ساعت فعال هستند. اگر هر دو ساعت یک استوری آپلود کنید، همیشه حداقل یک استوری در فید شما وجود خواهد داشت.
مشکل این است که مشاهده استوریها در اینستاگرام میتواند پس از استوری اول روز کاهش پیدا کند به ویژه اگر استوری اول آنقدر جذاب نبوده باشد که فالوورها به استوری بعدی کلیک کنند. ممکن است متوجه شوید که تعداد مشاهدهها برای اولین استوری روز شما نسبت به دهمین استوری کاهش قابل توجهی داشته باشد.
برای بازنشانی الگوریتم اینستاگرام، بگذارید استوریهای شما کاملاً منقضی شوند قبل از اینکه دوباره یک سری استوری یا حتی یک استوری تکی آپلود کنید. استراحت کنید حداقل برای چند ساعت (یا ۲۴ ساعت اگر تمایل دارید) قبل از آپلود استوری جدید پس از کاهش مشاهده استوریها.
همچنین میتوانید این بازنشانی را حتی بدون مشاهده کاهش در تعداد بازدیدها امتحان کنید. بررسی کنید که آیا استراحت چند ساعته باعث افزایش بازدیدهای استوریهای شما میشود یا نه. اگر بله، هر روز اجازه دهید استوریهای اینستاگرام شما منقضی شوند و آن را تمرین کنید.
چطور ریچ پروفایل اینستاگرام خود را افزایش دهیم
ما در مورد راههای مختلف افزایش دسترسی برای انواع محتوا در اینستاگرام صحبت کردیم، اما این تنها روشها برای افزایش دسترسی شما نیستند. در اینجا سه نکته برای افزایش دسترسی پروفایل اینستاگرام به طور کلی آورده شده است:
1. نام یا نام کاربری خود را برای جستجو بهینه کنید
این یکی از آسانترین استراتژیهای رشد و افزایش دسترسی در اینستاگرام است: افزودن کلمات کلیدی به نام کاربری و نام اینستاگرام خود.
سپس، از بیو اینستاگرام خود برای توضیح دقیقاً اینکه چه کاری انجام میدهید و چه کسانی را خدمت میکنید استفاده کنید.
ممکن است برای شما امکانپذیر نباشد که کلمات کلیدی را در هر دو قسمت (نام و نام کاربری) اضافه کنید. شاید بخواهید نام کاربری خود را در پلتفرمهای اجتماعی دیگر ثابت نگه دارید یا از نام خود به جای نام کسبوکار استفاده کنید. اما هنوز هم میتوانید از کلمات کلیدی علاوه بر نام خود برای نشان دادن اینکه پروفایل اینستاگرام شما درباره چیست استفاده کنید.
شما میتوانید حرفهتان، موضوعاتی که در اینستاگرام به اشتراک میگذارید یا اصولی که به آنها پایبند هستید را در نام یا نام کاربری اینستاگرام خود وارد کنید. پروفایل شما زمانی که افراد به دنبال کلمات کلیدی موجود در نام یا نام کاربری شما جستجو کنند، نمایش داده خواهد شد. پس مطمئن شوید که از کلمات کلیدی استفاده کنید که مخاطبان شما به طور مکرر جستجو میکنند.
هشدار: وعدهای که در نام یا نام کاربری اینستاگرام خود میدهید باید در عمل هم محقق شود. اگر کلمه کلیدی “دستورهای غذایی سالم” را در پروفایل خود وارد کردهاید، باید مطمئن شوید که بیشتر محتوای اینستاگرامی که تولید میکنید شامل دستورهای غذایی سالم یا موضوعات مرتبط باشد.
2. همکاری با دیگر تولید کنندگان محتوا
همکاری با دیگر سازندگان در همان حوزه که ارزشهای مشابهی دارند، سادهترین روش برای دسترسی به مخاطبان جدید است. شما میتوانید با هم یک ریل جدید بسازید، همزمان لایو بروید، حسابها را تحویل بگیرید و موارد دیگر.
با این حال، همکاریها محدود به سازنده با سازنده دیگر نیستند. اگر شما یک کسبوکار کوچک هستید، میتوانید با اینفلوئنسرها همکاری کنید تا محصول شما را بررسی کنند یا محتوای تولید شده توسط کاربران را به اشتراک بگذارند.
3. زمانی که مخاطبان شما آنلاین هستند پست کنید
هیچ زمان خاصی برای پست گذاشتن در اینستاگرام وجود ندارد که بتواند به طور قطعی دسترسی بیشتری برای شما به بدست بیاورد. ممکن است مخاطبان شما در زمانی آنلاین باشند که انتظارش را ندارید. تنها روش مطمئن برای درست تنظیم کردن زمان پستها این است که تحلیلهای اینستاگرام خود را بررسی کنید تا “زمانهای بیشترین فعالیت” مخاطبانتان را پیدا کرده و پستهایتان چه کروسلها و چه ریلها را برای همان زمان تنظیم کنید.
بهترین بخش؟ استفاده از پلتفرم آسان است و به راحتی میتوان در آن جابجا شد حتی اگر هیچگاه از ابزارهای مدیریت رسانههای اجتماعی استفاده نکرده باشید.
علاوه بر این نکات عملی
سوالات و بحثهای زیادی در مورد بهترین شیوهها برای افزایش دسترسی در اینستاگرام وجود دارد. در اینجا پاسخهای آنها آمده است:
چند وقت یکبار باید در اینستاگرام پست بگذارید تا ریچ افزایش یابد؟
در یک پرسش و پاسخ در حساب creator اینستاگرام، آدام موسری، رئیس اینستاگرام، گفت که فرکانس ایدهآل پست گذاری، “چند پست در فید در هفته و چند استوری اینستاگرام در روز” است.
پیشنهاد مطالعه : چگونه پستها را در اینستاگرام زمانبندی کنیم: راهنمای جامع 2025
آیا پست کردن محتوای بیشتر در اینستاگرام به افزایش دسترسی منجر میشود؟
بله. اما اگر محتوای با کیفیت منتشر نکنید، در نهایت کاهش دسترسی را خواهید دید.
در اینجا هیچ شکی وجود ندارد. هدف شما باید عددی باشد که برای شما واقعگرایانه است حتی اگر این عدد شروع از یک پست در هفته باشد. کلید این است که منظم باشید و از فرسودگی سازنده جلوگیری کنید.
شانون مککینستری، مربی رسانههای اجتماعی، تأکید میکند که تمرکز همیشه باید روی تولید محتوای با کیفیت باشد نه تعداد زیاد.
چند وقت یک بار در اینستاگرام پست بگذاریم؟ الگوریتم اینستاگرام به حسابهای با مخاطبان فعال ارجحیت میدهد، و زمانی که شما روی تعداد پستها تمرکز میکنید، کیفیت محتوای شما اغلب کاهش مییابد، و بعد از آن نرخ تعامل شما سقوط میکند و اینستاگرام دیگر به شما کمکی نخواهد کرد.
بنابراین بهتر است بر محتوای با کیفیت که با مخاطبان شما ارتباط برقرار میکند تمرکز کنید و حدود چهار بار در هفته پست کنید. پستهای ثابت حدود سه روز در فید نمایش داده میشوند و ریلها میتوانند ماهها دوام بیاورند اگر عملکرد خوبی داشته باشند. پس باور کنید… همیشه کیفیت مهمتر از کمیت است.”
برخی از نکاتی که میتوانند در تسریع تولید محتوا کمک کنند:
- تولید محتوای دستهای و زمانبندی آن از قبل
- استفاده مجدد از محتوای موجود برای پستهای اینستاگرام
- پست کردن مجدد محتوای قدیمی با عملکرد بالا (بله، بدون هیچ شرم!)
- استفاده از گزینه “استفاده از قالب” که در برخی ریلها برای پیوستن به روندها به راحتی در دسترس است
- انجام محتوای اپیزودیک (مثل “جمعههای رسانه اجتماعی”) برای صحبت کردن در مورد یک موضوع به طور مداوم
یک استراتژی خوب رسانه اجتماعی این است که برخی از محتوای ماهانه یا هفتگی خود را به صورت دستهای تولید کنید و در باقی زمانها به روندها بپیوندید. برای لحظات خودجوش نیز فضایی بگذارید.
البته، محتوای اینچنینی زمان زیادی برای ساختن میبرد نسبت به ریلهای معمولی با آهنگهای پرطرفدار 7 ثانیهای، اما این نوع محتوا عمر طولانیتری دارد.
کدام نوع محتوا را باید در اینستاگرام اولویت قرار دهید؟
انتخاب بین کاروسلهای اینستاگرام و ریلزها در نهایت بستگی به علایق و رفتار مخاطبان شما دارد. هیچ پاسخ یکسانی وجود ندارد. الگوریتم اینستاگرام رفتار دنبالکنندگان شما را ردیابی کرده و محتوایی را که بیشتر با آن تعامل دارند، به آنها نمایش میدهد. اگر مخاطبان شما به پستهای کاروسل بیشتر علاقه دارند، الگوریتم این محتواها را در فید آنها اولویت میدهد. اگر بیشتر به ویدئوها توجه دارند، اینستاگرام ریلزهای شما را نمایش میدهد.
دیدگاه میاگن هریمن (استراتژیست اینستاگرام و سازنده محتوا): وقتی از میاگن پرسیده شد که آیا کروسلها برای رشد در اینستاگرام ضروری هستند، او پاسخ داد: «من نمیگویم که ضروری هستند، اما این یک نوع محتوای هوشمند است که میتوانید آن را در استراتژی خود بگنجانید تا شانس موفقیت بیشتری داشته باشید. همه باید آنها را امتحان کنند و عملکردشان را بررسی کنند. اگر دیدید که کروسلها خوب عمل نمیکنند و از ساختن آنها لذت نمیبرید، مجبور نیستید ادامه بدهید!»
در مورد نسبت ریلز به کاروسلها، میاگن پیشنهاد کرد: «برای هر ۲ تا ۳ ریلز، یک کاروسل به اشتراک بگذارید»، اما این نسبت میتواند بسته به حساب کاربری و مخاطبان شما متفاوت باشد.
نکته کلیدی: تجزیه و تحلیلهای داخلی اینستاگرام مانند تعداد ذخیرهها، بازدیدها و اشتراکگذاریها میتواند به شما کمک کند تا عملکرد پستهای خود را بسنجید.
آیا باید حساب تجاری یا سازنده اینستاگرام داشته باشید؟
حساب تجاری اینستاگرام برای برندهایی است که میخواهند تبلیغات انجام دهند. هدف از آن کمک به کسبوکارها برای ارتباط با مشتریان بالقوهشان است. حسابهای سازنده برای افراد عمومی، هنرمندان و اینفلوئنسرها مناسب هستند. این حسابها برای همکاریهای برند و ساخت جامعه مناسباند.
آیا داشتن حساب تجاری یا سازنده اینستاگرام برای جذب فالوورهای جدید و افزایش دسترسی اهمیت دارد؟ اینستاگرام میگوید خیر.
دستگاه دسترسی تحت تأثیر نوع حساب شما قرار نمیگیرد، پس میتوانید حساب خود را به هر نوعی که نیازهای شما را برآورده میکند تنظیم کنید.
آیا خرید تیک آبی بر ریچ شما در اینستاگرام تأثیر میگذارد؟
دریافت تأییدیه در اینستاگرام اکنون آسان است. شما میتوانید تیک آبی را از طریق اپلیکیشن خریداری کنید. (توجه: این فقط برای افراد امکانپذیر است، نه برندها، زیرا نیاز به تأیید هویت شما دارد.)
اما آیا دریافت تأییدیه بر دسترسی تأثیر دارد؟
رئیس اینستاگرام گفت بله، اما پس از دریافت بازخورد منفی، این گفته خود را پس گرفت. پاسخ کوتاه: دریافت تأییدیه نباید تأثیری بر دسترسی شما داشته باشد.
لیا هابرمن نیز این موضوع را آزمایش کرد و گفت که تغییرات در دسترسی را مشاهده نکرده است هرچند او گزارش داد که با تیک آبی راحتتر میتوان در اعلانها متمایز شد. اما این مزیت تنها تا زمانی کارآمد خواهد بود که خرید تیک آبی به امری عادی تبدیل شود و همه حسابها آن را داشته باشند.
با این حال، خرید تیک آبی تأییدشده اینستاگرام شرمآور نیست. مزایایی مانند نظارت بر تقلید شخصیت و پشتیبانی چت زنده دلایل قویای هستند که میتوانند شما را ترغیب به خرید این نشان کنند اگر مایل باشید.
نقش هشتگهای اینستاگرام در افزایش ریچ اینستاگرام چیست؟
رابطه بین دسترسی و هشتگهای اینستاگرام هنوز در حالت “میخواهند یا نمیخواهند” است. مربی سازندگان جید میگوید که هشتگها هنوز میتوانند به افزایش دسترسی کمک کنند، اما این هدف اصلی آنها نیست. هدف اصلی هشتگها این است که به شما کمک کنند تا زمانی که کاربران اینستاگرام به طور فعال هشتگهایی که استفاده کردهاید را جستجو میکنند، بیشتر قابل مشاهده باشید.
حساب سازنده اینستاگرام نکات زیادی در مورد هشتگها دارد. آنها توصیه میکنند از سه تا پنج هشتگ مرتبط استفاده کنید هرچقدر بیشتر از این استفاده کنید، هیچ افزایش در توزیع نخواهید دید.
از یک ترکیب از هشتگهای محبوب و هشتگهای خاص استفاده کنید تا برای هشتگهای هدفمند خود رتبه بگیرید.
آیا باید از هشتگها استفاده کنید؟ بله. اما نه بیشتر از پنج هشتگ. و زمان زیادی را صرف استراتژی هشتگ نکنید زیرا هشتگها تمام و کمال برای دسترسی نیستند.
آیا پست کردن ویدیو با واترمارک TikTok باعث کاهش ریچ شما در اینستاگرام میشود؟
ممکن است. اینستاگرام به سازندگان توصیه کرده است که ریلزهای اینستاگرام را با واترمارک منتشر نکنند. این به این معنا نیست که شما نمیتوانید ویدیوهای TikTok یا محتوای ویدیویی دیگر را به اشتراک بگذارید. اما ابتدا آنها را به صورت خام صادر کنید و متن مشابه را با استفاده از ویرایشگر ریل اینستاگرام بنویسید.
ریچ اینستاگرام شما نوسان خواهد داشت. یادآوری این نکته ضروری است که نوسانات در دسترسی اینستاگرام طبیعی است. همیشه مربوط به محتوای شما نیست: گاهی تغییرات الگوریتم ممکن است بر دسترسی شما تأثیر بگذارد. در مواقعی دیگر، ممکن است فصلی باشد (مثلاً مردم در ایام تعطیلات زمان کمتری را در رسانههای اجتماعی میگذرانند).
افزایش دسترسی نباید به عنوان تنها هدف استراتژی بازاریابی رسانه اجتماعی شما باشد. دسترسی بیشتر نتیجه گوش دادن به مخاطبان شما، ایجاد محتوایی است که با آنها ارتباط برقرار میکند و هماهنگی با الگوریتم اینستاگرام است.