اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی است که با قابلیتهایی مانند ریلز (Reels) کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. اما چرا برخی از ریلزهای شما با وجود تلاشهای زیاد برای تولید محتوای جذاب بازدید کمی دارند؟ ممکن است به نظر برسد که همه چیز طبق روال پیش میرود، اما الگوریتم پیچیده اینستاگرام و عوامل مختلفی میتوانند باعث کاهش بازدیدهای شما شوند. در این مقاله، به بررسی دلایل رایج کاهش بازدید ریلزها و راهکارهایی برای افزایش تعامل با مخاطبان پرداختهایم تا شما بتوانید از این ویژگی محبوب اینستاگرام بهرهوری بیشتری داشته باشید.
چرا بازدیدهای ریلز اینستاگرام من کم شده است؟
اینستاگرام اولین بار در سال 1399قابلیت ریلز را برای رقابت با تیکتاک معرفی کرد. هرچند که هنوز جای تیکتاک به عنوان پادشاه ویدیوهای کوتاه را نگرفته، اما ریلز با سرعت زیادی به محبوبیت دست یافته است. امروزه، روزانه بیش از ۲۰۰ میلیارد ریلز در اینستاگرام پخش میشود.
پستهای ویدیویی در اینستاگرام سه برابر بیشتر از تصاویر ثابت تعامل ایجاد میکنند، بنابراین این روند محبوبیت ویدیویی جای تعجب ندارد.
اما اگر شما به طور منظم ریلز تولید میکنید و بهطور ناگهانی بازدیدهای شما به شدت کاهش یافته باشد چه؟ شاید ریلزهای شما قبلاً بازدید و تعامل زیادی داشتند، اما حالا به سختی میتوانید حتی به ۱۰۰ بازدید برسید. مشکل از کجاست؟
دلایل زیادی میتواند باعث کاهش بازدیدهای ریلز شما شود. در اینجا به رایجترین آنها اشاره میکنیم.
۱. تغییر الگوریتم اینستاگرام
اینستاگرام به طور مداوم الگوریتم خود را تغییر میدهد. اگر بهروز نباشید، ممکن است محتوای شما به اندازه گذشته دیده نشود.
در طول سالها، اینستاگرام تمرکز زیادی بر روی محتوای ویدیویی و ریلز داشت. اما در سال 1402، آنها اعلام کردند که شاید ویدیوهای بیش از حد زیادی به کاربران ارائه دادهاند و حالا قصد دارند تمرکز بیشتری بر روی تصاویر بگذارند.
اگر بازدیدهای ریلز شما کاهش یافته است، احتمالاً دلیلش این است که اینستاگرام دیگر آنها را به اندازه گذشته به کاربران نمایش نمیدهد.
شاید لازم باشد که استراتژی خود را تغییر دهید و بیشتر کاروسلها که دومین نوع محتوای محبوب در اینستاگرام هستند، منتشر کنید.
کدام فرمت اینستاگرام بعد از ریلز بهترین عملکرد را دارد؟
مهم نیست که در چه زمینه یا صنعتی فعالیت میکنید، میتوانید راههای خلاقانهای برای استفاده از کاروسلها پیدا کنید تا تعامل خود را افزایش دهید و کاهش بازدیدهای ریلز خود را جبران کنید.
۲. محتوای شما مثل گذشته جذاب یا مرتبط نیست
هر بار که یک ریلز منتشر میکنید، با میلیونها کاربر دیگر برای بازدیدها رقابت میکنید. وقتی ریلز تازه معرفی شده بود، به راحتی میتوانستید با هر محتوایی دیده شوید و بازدیدهای زیادی دریافت کنید.
اما امروزه باید خلاقتر باشید. باید به مردم دلیلی برای تماشای ریلزهای خود بدهید.
اگر بازدیدی از ریلزهای شما نمیشود، محتوای خود را تحلیل کنید.
- آیا محتوای شما برای مخاطبانتان مرتبط است؟
- آیا کیفیت ویدیو بالا است؟
- آیا موسیقی انتخابی مناسب است؟
- آیا داستان جذابی روایت میکنید؟
به ریلزهای قدیمی خود که بازدیدهای بیشتری داشتند نگاه کنید. آنها چه تفاوتی با ریلزهای جدید شما دارند؟
یادگیری تحلیل محتوا و شناسایی نکات موفقیتآمیز به شما کمک میکند تا ریلزهایی بسازید که الگوریتم اینستاگرام به آنها علاقه دارد.
۳. از موسیقیهای ترند استفاده نمیکنید
هر بخش از ریلز شما بر روی میزان دیده شدن و رتبهبندی آن تأثیر میگذارد، از خود محتوای ویدیو گرفته تا زیرنویس و حتی موسیقی.
اگر از موسیقی مناسب استفاده نکنید، ممکن است بازدیدهای شما کاهش پیدا کند.
استفاده از موسیقیهای ترند باعث میشود ریلزهای شما در اینستاگرام بهتر دیده شوند و همچنین به الگوریتم اینستاگرام کمک میکند تا محتوای شما را به افراد بیشتری نشان دهد.
پس اگر تا الان به صورت تصادفی هر موسیقیای را برای ریلزهای خود انتخاب میکردید، وقت آن است که این عادت را تغییر دهید و از موسیقیهای پرطرفدار استفاده کنید.
۴. مردم ریلزهای قدیمی شما را تا آخر تماشا نمیکنند
عوامل زیادی در رتبهبندی یک ریلز نقش دارند. یکی از این عوامل مدتزمان مشاهده است. آیا کاربران ریلزهای شما را تا آخر تماشا میکنند؟ اگر نه، اینستاگرام ممکن است محتوای شما را دیگر به نفع شما نشان ندهد.
چگونه میتوانید مردم را ترغیب کنید تا ریلزهای شما را تا آخر تماشا کنند؟ مطمئن شوید که یک قلاب دارید و محتوایی خلق میکنید که کاربران را وسوسه میکند تا به دیدن ادامه دهند.
۵. شما ترفند جذب توجه (قلاب) ندارید
ساخت محتوا برای تفریح کاری است که بسیاری از تولیدکنندگان محتوا فکر میکنند جواب میدهد. شاید شما یکی از خوششانسهایی باشید که قلابهای طبیعی در محتوای خود ایجاد میکنید و ریلزهایی منتشر میکنید که کاربران از ابتدا تا انتها مجذوب آنها میشوند.
اما ۹۹٪ از تولیدکنندگان محتوا باید ریلزهای خود را ویرایش کنند و مطمئن شوند که قلاب در محتوای آنها وجود دارد تا مخاطبان را از ابتدا تا انتهای ویدیو مجذوب نگه دارد.
قلاب چیست؟
قلابها عناصر جذابی هستند که در ابتدای ویدیو قرار میگیرند تا کاربران را به ادامه تماشا ترغیب کنند. این عناصر میتوانند صداها، زیرنویسها و اعمالی باشند که به مخاطب دلیلی میدهند تا ویدیو را تا آخر تماشا کند.
برای مثال، بسیاری از تولیدکنندگان محتوا در ابتدا نتیجه نهایی چیزی را نشان میدهند و سپس توضیح میدهند که چگونه به آن هدف رسیدهاند. تصور کنید که یک ریلز را باز میکنید و میبینید کسی در حال تعمیر یک ماشین است. شاید این موضوع برای شما جالب نباشد و از ریلز خارج شوید.
اما حالا تصور کنید که ویدیو با آتش گرفتن ماشین شروع شود و کسی با کپسول آتشنشانی به سمت آن بدود.
شما مجذوب میشوید و سوالاتی در ذهنتان شکل میگیرد:
- چه اتفاقی افتاد؟
- چگونه ماشین آتش گرفت؟
- آیا شخص خوب است؟
این قلابها کاربران را وادار میکنند تا به تماشای ریلز ادامه دهند. اما شما باید زمان زیادی برای ایجاد این قلابها صرف کنید. زمانی را برای ساختن یک قلاب اختصاص دهید که خودتان هم دوست دارید تماشا کنید و میدانید که مخاطبان شما هم علاقهمند هستند.
وقتی مخاطب مجذوب شد، احتمال اینکه ریلز شما را از ابتدا تا انتها تماشا کند بیشتر میشود.
اگر هنوز هم بازدیدهای ریلز شما کاهش یافتهاند، شاید وقت آن رسیده باشد که به تغییر استراتژی خود فکر کنید. به عنوان مثال، استفاده از موسیقیهای ترند یکی از روشهایی است که میتواند به الگوریتم اینستاگرام کمک کند تا محتوای شما را بهتر شناسایی و به کاربران بیشتری نمایش دهد. در این مقاله چگونه به یک میلیون بازدید ریلز (Reels) اینستاگرام برسیم؟ راهکارهایی ارائه میشود که میتواند به شما کمک کند تا بازدید ریلزهایتان را افزایش دهید و از روندهای جدید بهرهبرداری کنید.
۶. ریلزهای شما خیلی طولانی است
آیا شما به ساخت ریلزهای طولانی معروف هستید؟ ممکن است دامنه توجه مخاطبان شما کوتاه باشد و اگر از ریلزهای کوتاه به ریلزهای طولانی روی آورید، فالوورها تمایلی به دیدن آن نداشته باشند. محتوای طولانی نیاز به توجه بیشتری دارد، مانند:
- قلابهایی که توجه بیننده را جلب کنند، مخصوصاً در ۳ تا ۴ ثانیه اول.
- ساخت ریلزهایی در محدوده زمانی ۷ تا ۱۵ ثانیه که پیشنهاد میکنیم.
میلیونها ریلز در هر ساعت مشاهده میشوند، بنابراین شما رقابت زیادی دارید. ساخت ریلز مناسب به شدت وابسته به مخاطب شما است. اگر مخاطبان شما از افراد کسبوکار باشند، ممکن است یک ریلز ۳۰ تا ۹۰ ثانیهای را تماشا کنند.
اما اگر شما نکات سریع ۱۰ ثانیهای ارائه میدهید، مخاطبان شما به این دلیل تماشا میکنند که نکات شما کوتاه است.
با ریلزهای مختلف آزمایش کنید و از Insights برای تحلیل ریلزهای پربازدید خود استفاده کنید. ریلزهایی که بیشترین بازدید را دارند، برای کاربران جذاب تر بوده
مانند:
- طول ایدهآل برای مخاطبان شما
- تمرکز محتوایی
اگر تازه شروع کردهاید و هنوز ریلزهای زیادی برای تحلیل ندارید تا ببینید چه چیزی مؤثر است و چه چیزی نیست، باید فرآیند تولید محتوا را افزایش دهید. هنگامی که ۱۰ تا ۲۰ پست داشته باشید، میتوانید شروع به یادگیری کنید که ریلزهای شما چقدر باید کوتاه باشند تا به بیشترین بازدید دست یابید.
۷. ما از هشتگهای اشتباه استفاده میکنید
هشتگها همچنان در سال 1403به شما کمک میکنند تا دیده شوید. در مورد اینکه آیا هشتگها برای ریلزها کار میکنند یا نه، نظرات متفاوتی وجود دارد. کاربران Reddit درباره استفاده از هشتگها بحث کردهاند و نتیجهای که به دست آمده به این صورت است:
- هشتگها برای ریلزها به اندازه گذشته اهمیت ندارند.
- اما هشتگها هنوز مفید هستند و باید به ریلزها اضافه شوند.
الگوریتم اینستاگرام همیشه در پسزمینه کار میکند تا محتوای شما را دستهبندی کند. اگر شما هشتگهایی به ریلز خود اضافه کنید، این به الگوریتم کمک میکند تا بفهمد که “این ریلز در مورد چه چیزی است.”
آنچه که در حال حاضر برای بسیاری از اینفلوئنسرها و حسابهای اینستاگرام کار میکند، شامل موارد زیر است:
- اضافه کردن ۳ تا ۵ هشتگ در هر ریلز
- افراط در استفاده از ۲۰ تا ۳۰ هشتگ کمارزشتر است.
شما باید از نکتهی کمتر، بیشتر است در استفاده از هشتگها پیروی کنید. یعنی، از تعداد کمتری هشتگ که کاملاً مرتبط با ریلز شما هستند، استفاده کنید تا ارزش بیشتری کسب کنید.
چرا؟
الگوریتم اینستاگرام میزان دیده شدن و تعامل ریلز شما را بررسی میکند. اگر با هشتگی غیرمرتبط بازدیدهای زیادی کسب کنید، ممکن است باعث شود کاربران سریعتر از محتوای شما خارج شوند. اگر الگوریتم اینستاگرام نشانههای درستی از طرف کاربران دریافت نکند، احتمالاً میزان دیده شدن ریلز شما شروع به کاهش خواهد کرد.
به یاد داشته باشید که اینستاگرام بهترین محتواها را ترویج میدهد، بنابراین با استفاده از هشتگهای مرتبط با ریلز خود، شانس ارسال سیگنالهای درست به پلتفرم را افزایش میدهید.
۸. شما در زمان نامناسبی پست میکنید
شما کنترل زیادی بر روی اینکه چه نوع فالوورهایی به حساب شما اضافه میشوند ندارید – این فرایند بهطور طبیعی اتفاق میافتد. بهعنوان مثال، ممکن است حساب شما ۱۰,۰۰۰ فالوور داشته باشد و سپس ویدئوی شما در هند اشتراک گذاشته شود. اکنون ۶۰٪ از فالوورهای شما از هند هستند.
اما شما در ایران هستید و هر روز ساعت ۱۱:۴۵ به وقت تهران پست میگذارید، درست قبل از نهار مردم.
مشکل اینجاست:
در هند ساعت ۱۰:۱۵ شب است و احتمال اینکه فالوئرهای اصلی شما آنلاین باشند کمتر است. تعامل کاهش مییابد و ریلزهای شما بازدیدهای کمتری میگیرند. حالا باید چه کار کنید؟
بهترین زمانهای پست کردن برای مخاطبان خود را انتخاب کنید
مطالعات نشان میدهند که افراد بسیار احتمال دارد پستها را در زمانهای زیر مشاهده کنند:
- قبل از کار: ساعت ۶ صبح تا ۹ صبح
- هنگام نهار: ساعت ۱۲ ظهر تا ۲ بعدازظهر
- بعد از کار: ساعت ۵ بعدازظهر تا ۶ بعدازظهر
با این اطلاعات، بهتر است زمان پست کردن خود را برای مخاطبان ایرانی تنظیم کنید. شما باید زمان را برای منطقه زمانی محلی خود تنظیم کنید تا دقیقترین نتایج را بگیرید.
مطلب پیشنهادی : بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام در سال ۲۰۲۴
آیا هنوز بازدید کافی ندارید؟
نگران نباشید! از Insights اکتنت خود استفاده کنید تا ریلزهایی که محبوبتر هستند را پیگیری کنید. با آزمایش کردن زمانهای مختلف پست کردن میتوانید بفهمید که چه چیزی برای مخاطبانتان بهتر عمل میکند. یک تقویم در اکسل یا گوگل شیت بسازید تا پستهای خود را پیگیری کنید.
چرا ریلزهای شما بازدیدهای گذشته را نمیگیرند؟
متاسفانه، پاسخ دقیق ۱۰۰٪ برای همه حسابها وجود ندارد. اما اگر به توصیههای بالا عمل کنید، مطمئن هستیم که مشکل خود را پیدا کرده و میتوانید بازدیدها و تعامل خود را افزایش دهید.
همچنین ما در تیم آوپنل، خدماتی مانند خرید ویو واقعی برای شما کابران عزیز ارائه میدهیم که شما میتوانید با استفاده از این خدمات برای ریلز های خود ویو واقعی بگیرید!
3 دیدگاه ها
مقاله خیلی خوبی بود، واقعا خیلی به دردم خورد. من همیشه به این فکر میکردم که چرا ریلز من دیده نمیشه. میتونم به طور خاص روی یک نوع محتوا تمرکز کنم که بازدیدها بیشتر بشه؟
خب، بعد از خوندن این مقاله، فهمیدم که استفاده از هشتگهای درست و ویدیوهای جذاب خیلی میتونه به رشد بازدید کمک کنه. خیلی ممنون از اطلاعات خوبتون.
یکی از مشکلات من اینه که من به هیچ وجه نمیتونم تعداد بازدید ریلز رو بالا ببرم. ممکنه مشکلی در الگوریتم اینستاگرام باشه؟