بیش از یک میلیارد نفر هر ماه از اینستاگرام استفاده میکنند، بنابراین برای برندها یک تصمیم هوشمندانه است که به طور منظم با این اپلیکیشن تعامل داشته باشند. یکی از موفقترین راهها برای ارتباط با دنبالکنندگان، استفاده از قابلیت لایو (Live) است.
با این حال، بسیاری از افراد از رفتن به لایو میترسند و نگران این هستند که اشتباهی مرتکب شوند. چیزی که لایو را آسان میکند همان چیزی است که باعث ترس افراد میشود. این کار به سادگی چند کلیک انجام میشود و ناگهان شما در حال پخش زنده برای همه دنبالکنندگان خود و هر کسی که آن را به اشتراک میگذارد، هستید.
برخی افراد رسانههای اجتماعی را به این دلیل دوست دارند که میتوانند محتوا را بهطور خصوصی آماده کنند و قبل از انتشار آن برای دنبالکنندگان خود، بهدقت ویرایش کنند. چیزی در جنبه مجازی رسانههای اجتماعی وجود دارد که دیوار محافظی ایجاد میکند و باعث میشود افراد احساس امنیت کنند. اما لایو گرفتن ممکن است در ابتدا شبیه به سخنرانی عمومی باشد.
خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که میتوانید قبل از لایو “خودجوش” خود انجام دهید تا آماده شوید. با کمی تمرین، میتوانید با اعتمادبهنفس وارد لایوهای خود شوید.
برنامه ریزی، اولین قدم برای یک لایو موفق
آیا شما یک برنامهریز هستید که لیستها را دوست دارید؟ در حالی که لایو یک قالب آزاد و خودجوش است، نیازی نیست که بدون آمادهسازی وارد آن شوید. تصمیم بگیرید که موضوع لایو شما چه خواهد بود و یک طرح کلی تهیه کنید.
با تهیه یک طرح کلی یا یک لیست جزئیات، میتوانید اطمینان حاصل کنید که نکات اصلی را در لایو خود پوشش میدهید و هدف اصلی رفتن به لایو را فراموش نمیکنید. اگر هنگام لایو اضطراب به سراغتان آمد، این طرح کلی به عنوان یک راهنما عمل میکند که شما را از یک نکته به نکته بعدی هدایت میکند.
به اندازه نیاز، لایو را تمرین کنید
یکی از تکنیکهایی که برای سخنرانی عمومی و لایو گرفتن به یک اندازه مؤثر است، تمرین کردن است. بله، لایو راهی است برای ایجاد یک پنجره به دنیای خود و افکار شما برای دنبالکنندگان. اما اشکالی ندارد که قبل از شروع، نکات اصلی خود را جلوی یک آینه یا یک دوست مورد اعتماد تمرین کنید.
با تمرین کردن، میتوانید بفهمید چه چیزی هنگام گفتار به نظر خوب میرسد و چه چیزی نامناسب است و طول مدت لایو شما چقدر خواهد بود. همچنین میتوانید بررسی کنید که آیا خیلی سریع یا خیلی کند صحبت میکنید و درباره حرکات دست و بیان چهره خود فکر کنید. به عنوان مثال، آیا قرار است لایو را در فضای باز، در استودیو یا در میان جمعیت برگزار کنید؟
اولین لایو خود را از یک محیط امن شروع کنید
ممکن است دیده باشید که افراد در کنسرتها، پارکها، فروشگاهها و مکانهای عمومی دیگر لایو میگیرند. اما شروع لایو در میان افرادی که نمیشناسید، میتواند کمی اضطرابآور باشد. به جای این کار، لایو خود را از مکانی خصوصیتر مانند ماشین (البته نه در هنگام رانندگی)، استودیو یا خانه خود یا حیاط شروع کنید.
با افزایش راحتی شما در روند و حس لایو گرفتن، میتوانید کمکم به مکانهای عمومیتر نیز بروید.
سوالات را از قبل جمعآوری کنید یا یک AMA برگزار کنید
اگر برای انتخاب موضوع یا محتوای لایو خود دچار مشکل شدهاید، اجازه دهید دیگران محتوای شما را تامین کنند. از قبل اعلام کنید که قصد دارید یک لایو برگزار کنید و به سوالات دنبالکنندگان پاسخ دهید. یا یک AMA (از من هر چیزی بپرسید) برگزار کنید که باعث میشود مخاطبان به صورت فعال با شما تعامل داشته باشند و در طول لایو درگیر بمانند.
گاهی اوقات پاسخ دادن به سوالاتی که دیگران مطرح میکنند، میتواند راحتتر از ایجاد محتوای جدید باشد و حتی ممکن است از این تجربه لذت ببرید.
لایو را نه به تنهایی بلکه گروهی برگزار کنید
هیچ اشکالی ندارد که برای لایو خود از دیگران کمک بگیرید. اگر نشستن جلوی دوربین روشن به تنهایی باعث اضطراب شما میشود، از یک دوست، همکار یا همکار پروژه بخواهید که به شما در لایو بپیوندد تا بتوانید مکالمه را بین خودتان جابجا کنید.
چه در یک اتاق مشترک لایو بگیرید یا کسی را از راه دور به لایو دعوت کنید، داشتن یک یا چند همراه میتواند راهی عالی برای کاهش تنش و طبیعیتر کردن روند لایو باشد.
بهترین راه یادگیری، آموزش دادن است
لایو شما لازم نیست سرگرمکننده یا عجیبوغریب باشد. میتوانید از فرمت لایو برای ارائه یک کارگاه آموزشی یا سمینار به دنبالکنندگان خود درباره کاری که انجام میدهید یا موضوعی مرتبط با محصولاتتان استفاده کنید. اگر این مسیر را انتخاب میکنید، مراقب باشید که گرفتار سندروم فریبکار (Imposter Syndrome) نشوید. گاهی افراد به دلیل نگرانی از اینکه آیا به اندازه کافی متخصص هستند، در آموزش یک موضوع دچار اضطراب میشوند.
اما دلیلی که باید لایو بگیرید، همان دلیلی است که باید آموزش دهید. لازم نیست کارشناس باشید تا یک دیدگاه تازه یا دانش ارزشمند به دنبالکنندگان خود ارائه دهید.
ایده های سرگرم کننده برای جذب مخاطب
از چند دوست بخواهید به شما کمک کنند تا یک جعبهگشایی جذاب یا یک نمایش مد کوتاه برای معرفی محصولات خود برگزار کنید. ویدئوهای جعبهگشایی همچنان محبوب هستند و مردم عاشق فرایند آشکارسازی محصولات هستند.
اگر در حال جعبهگشایی محصولات خود هستید، این یک روش فوقالعاده است تا با استفاده از موارد فیزیکی درباره مزایا یا ویژگیهای محصولات خود صحبت کنید. همچنین میتوانید نشان دهید که چگونه از آنها استفاده کنید، آنها را بپوشید یا حداکثر بهره را از آنها ببرید. مشارکت دوستان در این فرایند به مخاطبان اجازه میدهد محصولات را از زاویه دیدهای متفاوت مشاهده کنند.
جسور باشید و بدون تردید شروع کنید
روش “شیرجه زدن” برای همه کارساز نیست، اما ممکن است از نتیجه آن شگفتزده شوید. واقعیت این است که تقریباً هیچکس در اولین لایوهای خود عالی عمل نمیکند. حتی افراد برونگرا و اجتماعی نیز برای تسلط بر این کار به تمرین نیاز دارند. بنابراین، بهترین رویکرد شما ممکن است این باشد که مستقیماً به آب سرد شیرجه بزنید.
وقتی از شوک اولیه عبور کنید، سریعتر از آنچه فکر میکنید احساس راحتی خواهید کرد. کافی است روی آیکون بعلاوه در بالای صفحه اینستاگرام ضربه بزنید. سپس Live را انتخاب کنید و دکمه ضبط را فشار دهید. قرار دادن خود در موقعیت ممکن است کارساز باشد، زیرا وقت کافی برای زیاد فکر کردن به فرایند و اجازه دادن به اضطراب نخواهید داشت. همچنین شما میتوانید برای لایو های اینستاگرام خود ویو بخرید!
خرید ویو لایو اینستاگرام واقعی
هر چه بیشتر لایو بگیرید، بهتر خواهید شد. پس از مدتی، این کار به اندازه صحبت کردن با دوستان صمیمی آسان خواهد شد. و این دقیقاً همان هدف است! شما میخواهید دنبالکنندگان شما احساس کنند که مکالمه شخصی است و شما واقعاً آنجا با آنها هستید—یا آنها با شما هستند. لایو گرفتن یک ابزار فوقالعاده در جعبهابزار کسبوکار و بازاریابی شماست، بنابراین آن را نادیده نگیرید. فقط انجامش دهید.